Henkel verwacht dat zijn groei dit jaar zal vertragen. Vorig jaar profiteerde de FMCG-reus vooral van de prijsstijgingen en zijn industriële lijmen. De schoonheidsproducten deden het toen al minder goed.
Minder cosmetica verkocht
“Ondanks alle uitdagingen hebben we in 2022 een aanzienlijke omzetgroei en robuuste winstresultaten geboekt en belangrijke strategische acties uitgevoerd”, vindt Carsten Knobel, voorzitter van de raad van bestuur van Henkel. De “dramatische stijging van de grondstof- en logistieke kosten” wist de merkproducent gedeeltelijk te compenseren, waardoor het jaar eindigde met een nieuwe recordomzet van 22,4 miljard euro. Op organische voet is dat 8,8% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat klokte af op 2,3 miljard euro, maar de nettowinst daalde met 23% tot 1,26 miljard euro.
Vooral de lijmverkoop groeide met dubbele cijfers, nu de auto-industrie weer op gang komt. In het schoonheidssegment daalde de omzet daarentegen licht (-0,5%). De wasmiddelen groeiden wel met meer dan 6%. Henkel bracht vorig jaar al zijn consumentenmerken samen, om zo op middellange termijn 500 miljoen euro te besparen. De reorganisatie was “een van de grootste veranderingen in het bedrijf van de afgelopen decennia”, aldus Knobel.
Ook in 2023 verwacht Henkel aanhoudende inflatie en stijgende rente, waardoor de groei wellicht zal vertragen. De winst per aandeel zou dan ook met 10% kunnen dalen – maar met wat meeval evenzeer 10% stijgen. De organische omzetgroei zou op 1 tot 3% moeten uitkomen. Henkel denkt dat de materiaalkosten nog zullen toenemen, terwijl de producent tegen het einde van het eerste kwartaal zijn Russische activiteiten wil afstoten.