RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Parfuma de parfumeriezaak van de toekomst vormgeeft

icon
Schoonheid/verzorging5 april, 2022

In Hove opende Parfuma vorig jaar een derde zaak: een luxueuze belevingswinkel die in niets lijkt op de klassieke parfumerie. De retailer speelt complexloos zijn eigen identiteit uit en is helemaal klaar voor een naadloze omnichannelaanpak.

 

Naar 50% online

Parfuma is een bekende naam in het Antwerpse: het familiebedrijf bestaat al vijftig jaar en heeft druk bezochte winkels in het centrum van Antwerpen en in Wijnegem. Vorig jaar kwam daar een derde vestiging bij, in Hove. De ligging langs een drukke gewestweg ten zuiden van Antwerpen is atypisch voor een parfumerie: dit is een echte bestemmingslocatie.

 

“We voorzien dat e-commerce tegen 2030 zowat 50% van onze omzet zal vertegenwoordigen,” vertelt Caroline Breckpot, die de zaak runt samen met haar broer Benoît. “Daarom gingen we op zoek naar een nieuwe locatie voor onze kantoren en logistiek. Het was niet langer haalbaar om pakjes te verzenden vanuit onze Antwerpse winkel.”

 

Het pand in Hove diende zich aan als een mooie opportuniteit, niet alleen als distributiecentrum maar ook voor een derde winkel: “We zien dat een deel van onze trouwe klanten niet meer naar Antwerpen komt omdat de stad moeilijker bereikbaar is geworden met de auto. Hier kan je voor de deur parkeren. We hopen ook een nieuw publiek te bereiken, uit de regio Mechelen-Brussel.”

 

Helder, strak, lichtgrijs

Veel parfumeriezaken ogen kleurrijk tot zelfs schreeuwerig, omdat parfummerken graag uitpakken met hun eigen huisstijl. In Hove pakt Parfuma het radicaal anders aan: de retailer gaat resoluut voor zijn eigen merkidentiteit in een heldere en strakke winkel waarin lichtgrijs de toon zet. “Het is een test. Eén gevolg is wel dat enkele bekende merken hier niet in meestappen, maar anderzijds kunnen we ook uitpakken met exclusieve merken. Als alles goed loopt, gaan we ook onze winkel in Wijnegem dit najaar verbouwen naar het nieuwe concept.”

 

Samen met PUUR Interieurarchitecten koos Parfuma voor een wat industriële look en een overzichtelijke winkelindeling met duidelijke looproutes langs de verschillende winkelzones. Een doorlopende ledverlichtingstube aan het plafond is een echte eyecatcher, net als de massieve ronde zuil bij de ingang die als wastafelmeubel dienst doet. Op maat gemaakte interieurelementen met afgeronde hoeken scheppen eenheid in de vormgeving. “We ontdekten PUUR online en het klikte: zij stonden open voor onze wensen, en wij voor hun voorstellen. Uiteindelijk nam de ingrijpende verbouwing maar drie maanden in beslag.”

 

Offline en online zijn één

Parfuma beperkt zich niet tot het verkopen van huidverzorging, haarverzorging, parfums, cosmetica en voedingssupplementen, maar maakt ook het verschil met advies, kuren en huidbehandelingen. Dit is naast een winkel ook een schoonheidscentrum. In de winkel bevinden zich tafels voor make-up coaching, achter de winkelruimte bevinden zich cabines voor huidverbeteringsbehandelingen.

 

Bovendien zet de retailer vol in op e-commerce. Achter de verkoopruimte van zowat 300 m² bevindt zich een stockageruimte van nog eens 500 m², met de voorraad van 13.000 referenties. Van hieruit worden de winkels beleverd en de e-commercebestellingen klaargemaakt.

 

Al in 2009 lanceerde Parfuma – als één van de eersten in zijn sector – een webshop. Die kreeg een grondige update: “Twee jaar geleden hebben we een nieuw ERP-systeem geïnstalleerd. De webshop en de winkels vormen nu één geheel. Klanten zien online ook de historiek van hun offline aankopen. We hebben één spaarsysteem, en voeren dezelfde prijzen en promoties online en offline. Er is geen verschil.” Binnenkort zal Parfuma overigens ook aanwezig zijn op de marktplaats van INNO.

 

Hoge conversie

De nieuwe winkel opende in oktober. De eerste vaststellingen? “In Antwerpen en Wijnegem hebben we meer funshoppers, naar deze winkel in Hove komen de klanten heel bewust. Ze gaan dan ook zelden met lege handen weer naar huis, de conversie en het gemiddelde mandje liggen hier hoger. Vaak boeken mensen ook een afspraak voor een huidanalyse of make-upadvies. We kunnen hier tijd voor hen maken. We hebben nog wel wat werk aan onze lokale naambekendheid en aan de zichtbaarheid van de winkel.”

 

Meer weten over de bijzondere aanpak van Parfuma en de retailvisie van interieurontwerper PUUR? Kom dan naar het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. Caroline Breckpot van Parfuma en Jan Geysen van PUUR spreken er in het voorprogramma Retail Design, dat wordt gemodereerd door Katelijn Quartier van het Retail Design Lab, het kenniscentrum van Universiteit Hasselt.

 

Op de affiche die dag: een mix van multinationale platformen en lokale ondernemers, waaronder Zalando, Alibaba, Rainpharma, Polestar, La Bottega, Odette Lunettes en Cameleon. We maken snel meer namen bekend. Meer info en tickets via deze link. 

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN