Henkel, producent van Persil en Pritt, verkocht vorig kwartaal beduidend minder. Toch is de omzet beter dan verwacht, met dank aan de prijzen die meer dan 10% hoger waren.
Vlotter vervangbaar
In zijn eerste kwartaal haalde Henkel 6,6% meer omzet, goed voor 5,6 miljard euro in totaal. Nochtans daalden de volumes met 5,6%. Dat is nog meer dan analisten hadden verwacht. De fabrikant van Persil en Pritt verhoogde de prijzen van zijn consumptiegoederen met gemiddeld 12,7%, waardoor veel consumenten uiteindelijk overstapten naar goedkopere huismerken. Opvallend is dat FMCG-bedrijven als Mondelez en Coca-Cola minder last hebben van afhakende klanten.
Omdat de Henkel-producten vlotter inwisselbaar blijken, mislukten ook de prijsonderhandelingen met verschillende retailers. Zo is bij de Duitse supermarktgroep Edeka een deel van het assortiment gewoon niet te vinden wegens aan aanhoudende boycot. Toch is CEO Carsten Knobel tevreden: “We zijn het jaar goed begonnen – en dat in een onveranderd uitdagende economische marktomgeving.”
De Henkel-topman ziet de kostendruk nu gelukkig afnemen. Al blijft hij voorzichtig over de rest van het jaar. Knobel blijft uitgaan van een autonome omzetgroei van 1 tot 3% en een aangepast rendement op omzet tussen 10% en 12%.