Ook vertraging in groeilanden
Unilever blijft last hebben van de groeivertraging in de markten waarop het actief is, zei financieel directeur Jean-Marc Huët tijdens een beleggersbijeenkomst bij Sanford Bernstein in Londen (downloadbaar op de ‘investor relations’-site van Unilever). Het bedrijf zag zijn gemiddelde groei terugzakken van 2,5% in het tweede kwartaal tot onder de 2% nu en zowel de wasmiddelen als de voedingsmiddelen zijn getroffen (zie grafiek).
De opkomende markten mogen het dan al beduidend beter doen dan de ontwikkelde markten, maar ook daar is de vertraging onmiskenbaar. Zo viel de groei in China “scherp” terug: van 7% begin dit jaar naar minder dan 2% de voorbije maanden. De Verenigde Staten mogen volgens Unilever dan wel een licht herstel vertonen, dat wordt teniet gedaan door teleurstellende verwachtingen voor Europa.
De CFO van het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern liet zich niet bepaald optimistisch uit over de nabije toekomst: “Tekenen van herstel op korte termijn zijn er niet”, klonk het bij de presentatie.
De zwakkere groei bij Unilever komt niet als een verrassing voor Marco Gulpers van ING: de analist gewaagt zelfs van een trend. Hij verwijst onder meer naar het Franse cosmeticaconcern L’Oréal, dat onlangs zijn verwachte groei van 3,5 à 4% tot circa 3%. Ook Colgate en Beiersdorf gaven eerder al aan dat de groei in opkomende markten vertraagt.