Parfumerieketen Douglas blijft het goed doen. Het van oorsprong
Duitse bedrijf zag de omzet in de afgelopen vijf maanden met 4,1 procent
toenemen tot 1,6 miljard euro. De autonome omzet nam met 2,3 procent
toe. Daarmee bevindt de onderneming zich op het groeitempo dat was
aangekondigd.
Opvallend is dat de groei vooral afkomstig is van de thuismarkt in
Duitsland. Daar nam de omzet in de genoemde periode met 5,8 procent toe,
terwijl de buitenlandse vestigingen, waaronder die in Nederland,
slechts 0,8 procent groeiden. Autonoom zien die cijfers er nog minder
uit. Daar werd in het buitenland autonoom een omzetdaling van 1,2
procent geboekt, terwijl in Duitsland juist sprake was van een toename
met 4,1 procent.
De onderneming zelf is wel te spreken over de resultaten. ‘Alles in
alles zijn we het boekjaar goed begonnen’, zegt topman Henning Kreke. De
directie gaat er nog altijd vanuit dat over het hele boekjaar 10/11 de
omzet met 2 tot 4 procent gaat toenemen, terwijl de winst voor belasting
uitkomt op rond de 140 miljoen. Een jaar eerder lag dat bedrag nog op
131 miljoen.