P&G Nederland gaat de komende jaren sterk inzetten op innovatie, om zo de omzet opnieuw omhoog te krikken. Daarbij wordt alvast het Australische merk Swisse, dat multivitaminen en voedingssupplementen produceert, op de Nederlandse markt gebracht.
Nieuwe markten aanspreken
Ook voor de andere bekende merken van de groep, zoals Always, Ariel en Gillette, zou de komende periode sprake zijn van innovatie. Dat laat Rob Manhoudt, directeur van Procter & Gamble Nederland, weten.
P&G focust zich sinds kort op heel wat minder merken. Momenteel beschikt het over ongeveer 65 merken, nadat het voorbije jaar ongeveer 100 merken van de hand werden gedaan door ex-CEO A.G. Lafley. “We richten onze aandacht nu op tien productcategorieën, zoals scheren en wasmiddelen, waar we vol op inzetten”, zegt Rob Manhoudt aan het FD.
Dat beperkt aantal merken moet in de toekomst groeien door in te zetten op nieuwe technologieën, maar ook door nieuwe doelgroepen aan te spreken. Zo mikt het met Swisse op eenpersoonshuishoudens en met Always Discreet haalt het succes bij ouderen.
Er wordt bij de introductie van nieuwe producten ook meer samengewerkt met de winkelketens. “We spreken bijvoorbeeld met Kruidvat of Albert Heijn af hoe we een nieuw product samen, met promotie op de winkelvloer, groot kunnen maken”, legt Manhoudt uit.