Procter & Gamble herstructureert bij Gillette. De scheermesjesfabrikant blijkt intussen ook 1,3 miljard dollar minder waard dan de FMCG-reus inschatte bij de overname in 2005.
Een miljard eraf
P&G voert een bijzondere waardevermindering door bij dochterbedrijf Gillette: nog dit kwartaal boekt de merkproducent meer dan een miljard euro af voor belastingen op de immateriële activa van de scheermessenmaker. De geschatte reële waarde valt volgens P&G lager uit door een hogere kortingsvoet.
Het is niet de eerste keer dat Gillette tegenvalt: in 2019 boekte P&G al eens acht miljard dollar (meer dan zeven miljard euro) af als gevolg van wisselkoersschommelingen. Ook nu zorgen de wisselkoersen voor moeilijkheden: de sterkere dollar maakt het voor het bedrijf erg moeilijk om in economische zwakke markten waarde te creëren.
Stopzetting in Argentinië
Met name in Argentinië en Nigeria gaat Gillette daarom ook herstructureren. In Nigeria wil P&G alleen nog importeren, terwijl de groep zijn textiel- en huisverzorgingsactiviteiten in Argentinië zelfs volledig wil afstoten. De reorganisatie zal nog 0,9 tot 1,4 miljard euro aan extra kosten na belastingen veroorzaken.
P&G zal de totale kosten over de komende twee boekjaren verspreiden. P&G kocht The Gillette Company in 2005 voor 57 miljard dollar (zowat vijftig miljard euro). Het bedrijf rekent op een toekomstige groei van 5%, maar sluit niet uit dat er in de toekomst mogelijk nog bijzondere waardeverminderingen volgen.