Nu de btw op zonnebrand en tandpasta gedaald is van 21 naar 6%, blijken de meeste drogisterijen het prijsverschil door te spelen naar hun klanten, waardoor die van lagere prijzen kunnen genieten.
Prijsdaling van 11,5 procent
Zo heeft A.S. Watson al laten weten dat de prijzen bij zijn ketens Kruidvat en Trekpleister alvast zullen dalen. Ook franchiseorganisatie DA raadt zijn ondernemers aan om de prijzen te verlagen. Bij Etos dalen alvast de prijzen van de eigen merken.
Het verlaagde tarief komt er omdat het hoogste rechtscollege in belastingzaken vrijdag oordeelde dat een aantal tandpasta’s en zonnebrandmiddelen als geneesmiddelen moeten worden gecategoriseerd en dus onder het verlaagde tarief van 6% vallen. Voor klanten kan dat een prijsdaling van 11,5% betekenen.
De verlaging komt er nadat de drogisterijen zelf een zaak hadden aangespannen om de btw te laten verlagen. Ze hebben nu gelijk gekregen en krijgen bovendien ongeveer 1,4 miljoen euro terug die ze sinds 2010, toen de zaak werd opgestart, te veel betaalden aan btw.