Prijsverhogingen schrikken klanten van Procter & Gamble niet af: de merkproducent startte zijn nieuw boekjaar met 7% meer omzet, terwijl ook de volumes stegen.
China valt tegen
De omzetstijging was quasi volledig te danken aan prijsstijgingen, al was er over het algemeen ook een bescheiden volumegroei. Alleen Groot-China was een domper op de feestvreugde: de autonome omzet daalde er met 6% ten opzichte van vorig jaar, omdat het consumentenvertrouwen zwak blijft.
“Het volume groeide dit kwartaal in de VS met 3% en we zijn teruggekeerd naar volumegroei in de Europese focusmarkten”, zei CFO Andre Schulten in een call met investeerders. Alle tien productcategorieën lieten een autonome omzetgroei zien, terwijl ook in vijf van de zeven regio’s de omzet steeg. In de Verenigde Staten was dat met 7%, in Europa zelfs met 15%.
Minder promoties
Procter & Gamble is bijgevolg niet van plan in te zetten op meer promoties of prijsverlagingen. Integendeel: in Europa daalt de promotiedruk zelfs. De consument zou opvallend veerkrachtig blijven en verandert zijn koopgedrag amper. P&G ziet consumenten zelfs klimmen binnen het productportfolio, door voor duurdere merken te kiezen.
De prijsverhogingen zorgden er samen met de lagere grondstofkosten en een stabielere toeleveringsketen voor dat de brutomarges zich in het afgelopen kwartaal herstelden tot 52%. De voordelen van de prijsverhogingen zullen naar verwachting wel afnemen naarmate het jaar vordert, terwijl de Pantène-producent verwacht dat consumenten deze winter meer zullen uitgeven aan energie en de hoge interesten.