Procter & Gamble verlaagt zijn verwachtingen drastisch, ondanks een solide kwartaal. De merkproducent incasseerde tegenslagen met Gillette en geloosd water in Japan.
Buffer
Het voorbije tweede kwartaal was best aardig voor P&G: de verkochte volumes stegen met 4% in de Verenigde Staten en met 3% in Europa, ondanks de nog steeds hogere prijzen van de producten. Vooral de categorieën persoonlijke en huishoudelijke verzorging presteerden sterk. De totale omzet steeg met 3,2% naar 21,4 miljard dollar (19 miljard euro).
Aangezien de productiekosten nu weer dalen, steeg de brutomarge met 520 basispunten. De nettowinst per aandeel (zonder uitzonderlijke elementen) bedroeg 1,84 dollar, wat iets meer is dan verwacht. Dat zien analisten als een goed teken, want zo heeft P&G ook een buffer voor de tweede helft van het jaar.
Winstwaarschuwing
Toch is de Ariel- en Pampers-producent zelf minder optimistisch. Een forse afschrijving van 1,3 miljard dollar op Gillette en prijzen die in de Verenigde Staten weer beginnen te zakken, halen de prognose neer van 6 tot 9% winstgroei naar stabiele winst of zelfs 1% daling.
Opvallend is ook dat de verkoop in Groot-China tegenvalt, met name van het Japanse luxemerk SK-II. In augustus begon Japan behandeld radioactief water uit de kerncentrale van Fukushima te lozen, met goedkering van de VN, tot ontzetting van China. Sindsdien mijden heel wat Chinese consumenten Japanse merken, uit angst voor besmetting.