Rituals groeide vorig jaar sterk op alle fronten: de keten van verzorgingsproducten heeft de kaap van duizend winkels gerond en heeft daar ook 28% extra omzet aan te danken.
Kaap van 1.000 winkels
Cosmeticaketen Rituals heeft in 2022 flink geïnvesteerd. Vorig jaar opende het merk 116 eigen winkels en nog eens 500 extra shop-in-shops in warenhuizen of parfumerieën. Het totaal komt zo op 3.000 shop-in-shops en ruim duizend winkels. De duizendste winkel opende de deuren in Milaan: sinds vorig jaar is het merk ook in Italië en Finland aanwezig. Verder breidde het Nederlandse merk vooral uit in Duitsland en Frankrijk.
Oprichter Raymond Cloosterman is ondertussen druk bezig met Aziatische expansie. In 2022 zette Rituals voet aan de grond in Hongkong, maar wil nu nog naar Maleisië en Singapore. Ook in China is het de bedoeling fysieke winkels te openen. Op dit moment verkoopt het merk er via onlineplatformen zoals Tmall van Alibaba.
De omzet steeg zo met meer dan 28% tot 1,4 miljard euro. Al ging die groei ten koste van de rentabiliteit: de winst daalde van 123 miljoen euro in 2021 naar 112,6 miljoen euro nu. Het bedrijf kampte zoals iedereen met hogere grondstof- en personeelskosten, maar gaf bijvoorbeeld ook 105 miljoen euro uit aan winkelinrichting en stocks. Rituals moest bijgevolg bijlenen bij de banken.