Slechts in drie markten tegelijk verlieslijdend
In een interview met Het Financieele Dagblad vertelt Cloosterman dat het bedrijf inmiddels in de derde fase van zijn bestaan zit: “De eerste vijf jaar was puur overleven. We hadden die periode nodig om van één winkel naar twee winkels te gaan. De vijf jaar daarna waren we bezig met de omvorming tot een gezond bedrijf.” De internationale groei is daarbij fase drie.
Rituals gebruikt daarbij de stelregel dat het slechts in drie landen tegelijkertijd verlieslijdend mag zijn. Pas toen de onderneming in Nederland, Portugal en België winstgevend was, ging het Rituals van start in Engeland, Duitsland en Spanje. Duitsland is winstgevend, Spanje bijna break-even, waardoor Rituals nu in de VS en Brazilië van start kan.
Interne discussie over expansiestrategie
De internationale groei is wel altijd onderwerp van discussie met de commissarissen van het bedrijf: “Het gaat altijd over de vraag hoeveel nieuwe landen en winkels je nodig hebt om een groot, gezond bedrijf te maken. Moet je focussen op landen die goed lopen en daar meer winkels openen, of is het beter sneller in meer landen te zitten?”, vraagt Cloosterman zich af.
Zijn ambitie is echter duidelijk. “Het is onze ambitie een wereldspeler te worden. Daar heb ik maar een mensenleven voor. Daarom denk ik dat je, zodra je financiën en organisatie dat toelaten, meerdere potjes op het vuur moet zetten om te ontdekken waar je nieuwe groeimarkten zitten.”
Rituals werd in 2000 opgericht en ontwikkelt zich vooral de laatste jaren stormachtig. Intussen heeft de onderneming bijna driehonderd winkels in veertien landen en shop-in-shops in zeshonderd warenhuizen en luxe parfumeriezaken. Het aantal personeelsleden is inmiddels de 2000 gepasseerd.