Het Braziliaanse Natura & Co heeft zijn duurzame cosmeticaketen The Body Shop voor omgerekend 240 miljoen euro verkocht aan investeringsfonds Aurelius Group.
Iconisch merk
Natura betaalde in 2017 nog zowat één miljard euro voor The Body Shop, en laat de activistische schoonheidsketen nu gaan voor slechts 207 miljoen pond. De retailer kampt al een tijd met tegenvallende resultaten en stond sinds augustus officieel in de etalage – al werd er al veel langer gespeculeerd over een mogelijke verkoop.
De nieuwe eigenaar, Aurelius Group, is in de retailsector ook actief met modeketen Footasylum en farmaketen LloydsPharmacy. Het fonds investeert naar eigen zeggen eerder in opportuniteiten dan in specifieke sectoren, en ziet zeker kansen voor The Body Shop: operationele verbeteringen moeten het merk toelaten om te profiteren van positieve trends in de snelgroeiende schoonheidsmarkt, zegt het persbericht.
The Body Shop werd in 1976 opgericht door milieu- en dierenrechtenactiviste Anita Roddick en was een voorloper op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het merk test zijn producten niet op dieren en streeft naar faire samenwerkingen met boeren en leveranciers. De retailer heeft zijn hoofdkantoor in Londen, stelt zowat 7.000 mensen tewerk, heeft meer dan 900 winkels in eigen beheer in twintig landen en daarnaast ongeveer 1.600 franchisewinkels in nog eens 69 markten.