The Body Shop verkoopt zijn activiteiten op (het grootste deel van) het Europese vasteland en in sommige delen van Azië aan een “internationaal familiekantoor”. Een opvallende zet, aangezien de keten pas een nieuwe eigenaar heeft.
Sleutelrol in turnaround
De nieuwe eigenaar van The Body Shop ontdoet zich meteen van een groot deel van de keten. In november kocht Aurelius het duurzame cosmeticamerk voor 207 miljoen Britse pond van Natura &Co. Onmiddellijk daarna zette de overnemer een ommekeer in gang, aangezien het merk al langer tegenvallende resultaten presenteert.
De onderdelen van het bedrijf die worden verkocht, zijn goed voor ongeveer 14% van de internationale omzet, meldt Retail Week. Details over de deal en over welke landen het gaat, zijn op dit moment nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het zowel om de fysieke winkels als om online gaat, maar dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de franchisepartners van het merk. Het Verenigd Koninkrijk valt ook buiten de deal.
Privé-investeerder Aurelius noemt het een “beslissende stap in de richting van een sterke ommekeerstrategie”, waarbij de nieuwe eigenaar wil focussen op strategisch belangrijke markten en van The Body Shop een modern en dynamisch schoonheidsmerk wil maken. Het bedrijf wil ook meer hoofdfranchisepartners vinden, nieuwe verkoopkanalen ontwikkelen en sterker inzetten op digitale platforms, aldus Retail Week.