The Good Roll trekt naar de beurs voor groeigeld. De vooruitzichten: de omzet vertienvoudigen en een huismerk worden in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
Geen match met private equity
The Good Roll wil geld ophalen bij de Nederlandse Participatie Exchange (NPEX), een effectenbeurs voor kleine en middelgrote ondernemingen. Indirect zal zo 10% van de aandelen van de wc-papierproducent verhandelbaar worden, meldt Quote. Op termijn wil het bedrijf er ook obligatieleningen uitgeven, om de opening van nieuwe fabrieken te financieren.
Medeoprichter Sander de Klerk geeft toe dat het “heel lastig is om geld op te halen bij de banken”, vandaar de alternatieve oplossing. Ook met private-equityspelers bleek er geen match, omdat The Good Roll investeerders voor de lange termijn zoekt.
Tien keer meer omzet
Het bedrijf waardeert zichzelf op een ambitieuze zeventien miljoen euro, gebaseerd “op groei, potentiewaarde en het merk”. In 2022 was The Good Roll goed voor een omzet van 3,8 miljoen euro en leed het drie miljoen euro nettoverlies. Over twee jaar rekent het bedrijf al op een vertienvoudiging van de omzet naar zestig miljoen euro en een brutowinst van achttien miljoen euro.
Inmiddels zou bijna de helft van de Nederlanders het merk kennen en komt er elke maand “vijf tot zes ton recurring business” binnen via de abonnementsformule. In de loop van dit jaar opent ook een eerste toiletpapierfabriek in Ghana. Voor het procedé waarmee The Good Roll daar wc-papier op basis van bamboe maakt, loopt een patentaanvraag.
The Good Roll denkt snel te kunnen opschalen: sinds kort is het ecologische wc-papier te vinden bij Albert Heijn, vertelde medeoprichter Melle Schellekens op het RetailDetail Congress. Nu zou het bamboepapier ook het huismerk eco-toiletpapier worden van een niet nader benoemde supermarktketen in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk.