Holland & Barrett verkoopt DNA-tests waarmee je kan testen hoe gevoelig je bent voor cafeïne en welke huidverzorging je nodig hebt. De drogmeticaketen speelt in op de groeiende trend van hyperpersonalisatie… tot zelfs op DNA-niveau.
Cafeïne- en huidgevoeligheid
In sommige Britse Holland & Barrett-winkels kunnen klanten vanaf nu een DNA-test doen: de Express-testen van DnaNudge werken met een wanguitstrijkje en al na twintig minuten krijgen consumenten de resultaten op hun smartphone. Zo krijgen klanten ter plaatse genetische inzichten rond huidverzorging en een betere nachtrust.
De DNA-test richt zich op je genetische gevoeligheid voor oxidatieve stress en cafeïne. De technologie zou bijvoorbeeld specifieke genen opspeuren die beïnvloeden hoe snel iemand cafeïne uit zijn systeem kan verwijderen. Met de resultaten is het de bedoeling dat klanten hun cafeïne-inname beter kunnen afstemmen en ontdekken hoe ze hun huid kunnen beschermen tegen vroegtijdige veroudering en andere huidaandoeningen.
Nutrigenomica, de nieuwe graal
Het past helemaal in de trend gepersonaliseerde voeding en zelfs nutrigenomica, een nieuw domein dat genetica en voedingswetenschap combineert, zoals Stefan Van Rompaey en Jorg Snoeck schrijven in hun boek The Future of Food. De verwachting is dat technologie de consument in staat zal stellen een hyperindividuele benadering van zijn fysieke en mentale gezondheid te ontwikkelen.