Fietsenketen Lucien wil de groeiende markt van ‘urban mobility’ veroveren. Binnenkort komt er e-commerce bij, maar ook fysieke expansie blijft cruciaal: alleen al in Brussel wil de keten er nog drie of vier winkels bij.
“We walk the talk”
Stap voor stap timmert Lucien aan de weg. “Vorig jaar hebben we het al aangekondigd: over vijf jaar willen we landelijke dekking en een omzet van honderd miljoen euro. We groeien daarbij van stad tot stad: eerst was Antwerpen aan de beurt, nu richten we de pijlen op Brussel”, vertelt algemeen directeur Karl Lechat. “We walk the talk.”
In Antwerpen begon het met de overname van de keten iBike en ondertussen zijn er in het Brusselse al drie vestigingen, waaronder de recente overname van de bekende fietshersteller Velofixer. De fietsformule is nochtans piepjong: pas vorig jaar richtte autoverdeler D’Ieteren de keten op om in te spelen op de groeiende vraag naar ‘alternatief’ vervoer, en dan met name de pijlsnelle opmars van elektrische fietsen.
Op de RetailDetail Day op 22 september vertelt Lechat hoe zijn keten zichzelf op de kaart zet. “Lucien is een gepassioneerde fietser die staat voor innovatie en dichtbij de mensen staat. Het is natuurlijk een verwijzing naar de bekende coureur Lucien Van Impe, maar ook naar Lucien D’Ieteren, die echt wilde innoveren in het mobiliteitsverhaal. Het is een authentiek verhaal, waar werkelijk iemand achter zit.”
De fiets als dienst en oplossing
De keten zet in op de fiets als ‘urban mobility’-oplossing, wat betekent dat lokale verankering in de steden en bijkomende diensten essentiële onderdelen zijn. “Als je fiets echt je vervoersmiddel is en je elke dag op je fiets zit, ga je niet naar een andere stad rijden voor een herstelling. Die mensen hebben vaak ook geen auto. In Brussel bieden we daarom ook buiten de winkel kleine diensten aan, zoals een ‘bike wash’. Volgend jaar lanceren we leasing en verzekeringsproducten.”
Maar je kunt service ook breder zien, meent Lechat. Zo huisvest de Brusselse winkel een testbaan van 1500 m². Het winkelconcept voorziet ook in een speciale afleverzone, waar klanten hun nieuwe fiets komen ophalen. “De fietsen worden duurder. Als je een e-bike van duizenden euro’s koopt, is het maar normaal dat die mooi onder een spot op een podium staat als je aankomt, en niet achter de toonbank weggemoffeld.”
In Brussel wil Lucien nog naar zes à zeven winkels, waarna de volgende stad in het vizier komt. Ook tweedehands is een potentiële verdere uitbreiding. De zakelijke opportuniteit is alvast niet te onderschatten: “Neem het Stroemer discovery plan, dan huur je een ‘speed pedelec’ voor een jaar voor 150 euro per maand. Daar tank je nog niet voor, en je hoeft geen 6.000 euro ineens op te hoesten. Nadien kunnen we die fiets tweedehands verkopen. Onze missie is zoveel mogelijk gelukkige fietsers op de weg zien.”