Bike Republic, de fietsspecialist van Colruyt Group, stuurt zijn stedelijke strategie bij: de retailer lanceert een nieuw concept dat inspeelt op de groeiende vraag naar snelle en kwalitatieve fietsservice in de stad.
Klanten ontzorgen
Bike Republic breidt uit met een nieuw format om dichter bij de stedelijke klant te zijn: het eerste Bike Republic Service Point opent deze week in de Bondgenotenlaan in Leuven. De retailer zal er geen fietsen verkopen, maar zich volledig richten op onderhoud en herstellingen. Voor klanten in de stad die afhankelijk van hun fiets als primair transportmiddel, is snelle service en kwalitatief onderhoud in de buurt immers cruciaal.
“De vraag naar onderhoud en herstel van fietsen is enorm gestegen. Voor de eenmalige aankoop van een fiets is de klant bereid om zich iets verder te verplaatsen, maar herstel en onderhoud wil hij/zij echt dichtbij. Het is daarom onze ambitie om onze klant te ontzorgen via servicepunten en mobiele services”, zegt Wim Teerlynck, algemeen directeur voor Bike Republic.
Knelpuntberoep
Dat de eerste vestiging in Leuven komt, is geen toeval: de stad heeft de voorbije jaren fors geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en heeft in Vlaanderen het hoogste percentage aan gezinnen zonder wagen (46% in 2023 volgens Statbel). De komende maanden wil Bike Republic het nieuwe concept ook uitrollen in Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk, Mechelen en andere centrumsteden.
Omdat fietshersteller een knelpuntberoep is, start de retailer een proefproject met VELO vzw, dat techniekers begeleidt in hun doorstroming naar de arbeidsmarkt. Daarnaast blijft de fietsketen inzetten op het intern vormen van techniekers via de Bike Academy, en werken verschillende winkels samen met scholen die fietstechniek aanbieden binnen een duaal leertraject.