Het Belgische elektrischefietsenmerk Cowboy neemt zijn retailmodel op de schop: het merk gaat een partnernetwerk opzetten met onafhankelijke fietswinkels in heel Europa, als aanvulling op de onlineverkoop en de eigen winkels.
300 verkooppunten
Consumenten konden de elektrische fietsen van Cowboy tot nu toe enkel laten onderhouden door reparateurs van het merk zelf, omdat fietswinkels niet over de nodige wisselstukken beschikten. Daarin komt verandering: het fietsmerk wil tegen eind dit jaar een netwerk hebben van 300 onafhankelijke fietswinkels, die de fietsen zullen kunnen onderhouden, schrijft De Tijd.
Die retailpartners zullen ook testritten kunnen aanbieden en fietsen van Cowboy verkopen. Vandaag verkoopt het merk enkel online en in drie vlaggenschipwinkels in Molenbeek, Berlijn en Parijs.
Op weg naar winst
Met deze nieuwe omnichannelstrategie wil Cowboy zijn zichtbaarheid in Europa versterken en de klantenservice verbeteren. De fabrikant testte de aanpak al bij tachtig Europese partners. Eerder wijzigde de Nederlandse concurrent VanMoof ook zijn model in dezelfde zin, na klachten over de service.
Cowboy moest vorig jaar een verlies van bijna 32 miljoen euro incasseren. Dit jaar haalde het bedrijf al meer dan tien miljoen euro kapitaal op. Vanaf de tweede helft van dit jaar denkt het bedrijf winstgevend te zijn.