Decathlon gaat verder met de circulaire trend: na een verhuurdienst en tweedehands kunnen consumenten nu ook kleding, rugzakken en tassen bij de retailer laten herstellen.
Kapotte ritsen en naden
Decathlon opent op woensdag 23 november zijn eigen hersteldienst voor kleding, rugzakken en tassen. Consumenten kunnen vanaf dan bij alle Belgische winkels van de sportwinkelketen kleine reparaties laten doen, zoals de herstelling van kapotte ritsen, gescheurde naden, geloste gespen of ontbrekende knopen. Ook bijvoorbeeld broeken laten inkorten is er mogelijk.
De hersteldienst mikt in het eerste jaar op zowat 4000 herstellingen (zowat tachtig per week). Het gaat niet om een gratis service: per item rekent de dienst een aparte prijs aan. Het herstelwerk zelf gebeurt in samenwerking met de start-up CiLAB uit Mechelen, een circulair textiellab gespecialiseerd in het herstellen van kleding en accessoires.
Mensen gooien te veel weg
De techniekers herstellen textielproducten van alle merken, ook als die niet bij Decathlon zijn gekocht. “Ook pakweg jassen of pyjama’s die je bij een andere keten gekocht hebt, kan je vanaf nu bij ons laten maken. En wie iets wil laten herstellen dat niet op onze ‘menukaart’ staat, kan altijd met ons contact opnemen om te vragen of we het toch niet kunnen maken”, zegt Bohdan Lamon van Decathlon.
Alleen schoenen herstelt de retailer (nog) niet, omdat die vaak complexer in elkaar zitten. Concurrent A.S. Adventure lanceerde wel net een hersteldienst voor wandelschoenen, ook daar geldt dat de schoenen niet per se bij de keten gekocht moeten zijn en dat de herstellingen gebeuren door een gespecialiseerd atelier en tegen vaste prijzen.
Met de hersteldienst wil Decathlon consumenten aanmoedigen om minder snel kledij, rugzakken of tassen weg te gooien. Lamon: “Er zijn steeds minder naaiateliers of kledingherstellers in ons land. Wanneer er kleine gebreken zijn aan een T-shirt, broek of jas, gooien heel wat Belgen het stuk in de vuilnisbak en kopen ze iets nieuws. Met onze nieuwe hersteldienst pakken we dat consumptiepatroon aan.” Liever wil de sportwinkelketen items een tweede, derde of vierde leven geven. Zo startte de keten eerder ook al met tweedehands, een verhuurservice en onderhoudsateliers voor fietsen.