De Franse sportketen Decathlon verkocht vorig jaar 12% meer, met dank aan e-commerce en het sterk groeiende tweedehandsaanbod. De winst bleef stabiel tegen een onstabiele achtergrond.
Tweedehands en e-commerce
Ondanks een “onstabiele wereldwijde economische en geopolitieke context”, aldus CEO Barbara Martin Coppola, steeg de omzet met 12% tot 15,4 miljard euro. Online is nu goed voor 17% van de omzet: dat is fors meer dan voor corona (8% in 2019), maar wel een daling tegenover de 21% van 2021.
Onder de streep boekt Decathlon nipt meer nettowinst: 923 miljoen euro, tegenover 913 miljoen euro in 2021. De sportketen wil dit jaar verder digitaliseren, maar ook verder inzetten op circulaire economie. Tweedehandssportartikelen zijn nu bijvoorbeeld al in 44 landen via de retailer te koop.
Decathlon telt vandaag 1.571 winkels in 69 landen, waarvan tien landen enkel via franchise. Het Franse bedrijf stelt wereldwijd 105.000 mensen tewerk. Op het RetailDetail Omnichannel Congress deelde de formule hoe het Belgische team van Decathlon een internationale e-commerceplatformspeler maakt.