Marktleider worden in België: dat is de ondubbelzinnige ambitie van Maxi Zoo, specialist in producten voor huisdieren. Naast fysieke expansie met een nieuw winkelconcept bouwt de retailer een omnichannel-ecosysteem.
Inspiratie en beleving
In het nieuwe winkelconcept 3.0 heeft Maxi Zoo zowat alles veranderd wat er kon veranderen: het logo kreeg een opfrisbeurt, de winkelopstelling is overzichtelijker, de kleurzetting brengt meer sfeer, inspiratiemodules dragen bij tot de beleving. CEO François Valdivieso ontvangt RetailDetail in de vernieuwde vestiging in Aartselaar, die 800 m² groot is, en toont ons de belangrijkste nieuwigheden.
In alle verbouwde winkels vind je nu bijvoorbeeld een ‘meat corner’ met vleesproducten en snacks voor de hond. Daarbij is onder andere diepvriesvoeding een speerpunt. De grotere vestigingen hebben ook een trimsalon voor honden. In een twaalftal grote winkels verkoopt Maxi Zoo vissen en knaagdieren. De retailer zet sterker in op bulk en onverpakte producten en is naar eigen zeggen ook marktleider in kattenbakvulling.
“Mensen besparen niet op hun huisdier”
70% van zijn omzet realiseert Maxi Zoo in food. 55% van de omzet komt van huismerken. “We hebben een breed aanbod, van laag naar hoog segment, aan een zeer competitief prijsniveau.” Fit & Fun is het eersteprijsmerk, daarnaast heb je Multifit, Première, Select Gold (een specialistisch merk), het natuurlijke premiummerk Real Nature… De rode labels in de schappen duiden de laagste prijzen aan, voor ongeveer 300 referenties. “Naast onze huismerken verkopen we ook gespecialiseerde A-merken, die niet in elke supermarkt liggen.”
Hoe evolueert deze markt? Staan de bestedingen niet onder druk, zoals in de foodretail? “Toch niet. In non-food gaan mensen misschien hun uitrusting wat minder snel vervangen, maar in food is er een duidelijke trend naar premiumisatie. Het huisdier is deel van de familie, daarop bespaar je niet. Deze markt groeit. Zo’n 50% van de mensen met huisdieren koopt in de supermarkt. Wij willen hen naar de specialist trekken. Voeding voor huisdieren is immers geen ‘one fits all’. Het is specialistenwerk. Je moet dat aanpassen in functie van het ras, het gewicht, de leeftijd…”
België is prioriteit
Maxi Zoo krijgt de middelen om volop in expansie te investeren: voor eigenaar Fressnapf, Europees marktleider in deze sector, is België samen met Frankrijk en Polen één van de prioriteiten. De opdracht voor Valdivieso is duidelijk: marktleider worden in België.
“We investeren daarom niet alleen in fysieke expansie, maar in een heel ecosysteem – met e-commerceactiviteiten sinds anderhalf jaar.” Maxi Zoo heeft nu een app met klantenkaart, gerichte aanbiedingen en binnenkort ook meer diensten, zoals verzekeringen, een tracker (een soort fitbit voor huisdieren) en een dierenarts, dokter Maxi Zoo. Een marktplaats staat eveneens op de planning.
Een andere focus is vorming: daarin investeert Maxi Zoo wel één miljoen euro per jaar. “We willen echt een ‘employer of choice’ worden. We kennen een laag verloop: alle mensen die hier werken hebben een passie voor huisdieren en krijgen volop kansen om zich verder te ontwikkelen. We bieden als geïntegreerde retailer mooie loopbaanopportuniteiten.”
Naar 90 winkels
XXL-winkels zoals de vestiging in Aartselaar zijn ongeveer 800 m² groot, de andere winkels zijn tussen de 300 en de 600 m². Ze verkopen zo’n 7000 referenties. Traditioneel lagen de Maxi Zoo-winkels in de periferie, maar de retailer zoekt nu vaker de stadscentra op. “Dank zij de ‘long tail’ online hoef je niet het volledige assortiment in de rekken te hebben.”
Eind dit jaar zal Maxi Zoo zestig winkels hebben in België. Er openen er de komende weken nog vier: Leuven, Brussel, Doornik en aan de kust. Voor de komende drie jaar staan er wel dertig nieuwe vestigingen op de planning. “De contracten zijn getekend. We verbouwen daarnaast nog eens acht tot tien bestaande winkels elk jaar.”