Een selectieve onlinemarktplaats openen, die gericht het eigen aanbod verrijkt? In theorie een prima idee, in de praktijk een complexe oefening, ondervindt Decathlon, dat met zijn Marketplace wereldwijde ambities koestert.
Geen eindeloos aanbod
Zoals wel meer retailers bouwde ook Decathlon in 2020 zijn webshop om tot een heuse marktplaats. Toch is de benadering van de sportretailer erg verschillend van de aanpak van de bekende grote marktplaatsen, zoals Amazon of bol.com: zij zetten de deuren wijd open voor aanbieders uit alle categorieën, vertelt verantwoordelijke Wim Mathues, die het ambitieuze project binnenkort komt voorstellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress.
“Wij willen blijven inzetten op het DNA van Decathlon: sport, welzijn, circulaire businessmodellen, sportdiensten… We zijn dus geen open marktplaats zoals velen: we hanteren selectiecriteria die moeten garanderen dat iedereen die aan boord komt, een meerwaarde is voor onze klanten. We geven onze klanten zo meer keuze, zonder hen te verdrinken in een eindeloos aanbod: hebben ze een klein of een groot budget, zetten ze hun eerste stappen in een sport of gaan ze voor professioneel materiaal? Ze vinden het op onze marktplaats.”
Gesloten en neutraal
Het klinkt eenvoudig: we openen een marktplaats, we zijn selectief en we richten ons vooral op merken die een referentie vormen binnen hun sportcategorie. In de realiteit is het complexer, heeft de retailer geleerd: “Waar trek je de lijn? Er is een enorme grijze zone. Over Adidas bestaat er geen discussie, dat is een gigant in de sector. Maar er zijn ook veel merken waarvan je je kan afvragen: is dit merk effectief een meerwaarde voor onze klanten? Heeft het een usp? Komen klanten hiernaar zoeken? Daarover kunnen eindeloze discussies ontstaan, er is altijd ruimte voor interpretatie. Elke markt is ook anders: sporten als padel of darts waren niet in elk land even relevant, maar zijn gigantisch gegroeid in nieuwe markten. Daarom scherpen we de selectiecriteria voortdurend aan volgens objectieve parameters.”
Het is een gesloten, maar ook een neutraal platform, benadrukt Mathues. Dat is niet onbelangrijk, aangezien Decathlon zelf producent, retailer en nu ook marktplaats is. “Of het nu een eigen ‘passiemerk’, een volgens klassieke retail aangekocht extern merk, of een ‘Marketplace’ merk betreft: de klant staat centraal en zal op basis van onder andere verkoop en klantbeoordelingen, en in de toekomst hopelijk ook op basis van klantenprofiel, de meest relevante producten (eerst) te zien krijgen, volgens een objectief algoritme. Daar is iedereen gelijk voor de wet.”
Wereldwijde ambities
Goed om weten: Decathlon Marketplace ging in België van start en de Global Leader is een Belg. Vorig jaar haalde het initiatief de tweede plaats op de Mercuriusprijs van Comeos. De rest van de wereld lonkt: “We hebben een Europese hub gebouwd, zodat niet elk land van nul hoeft te starten. Intussen heeft elk land wel een eigen marktplaatsteam.” Al veertien Europese landen hebben inmiddels hun marktplaats gelanceerd, en in Azië lopen tests: de ambitie is immers wereldwijd. “Dan spreken we over een miljardenomzet. Het doel is de totale taart voor Decathlon te doen groeien.”
Hoe Decathlon zijn marktplaatsstrategie voortdurend bijstelt en welke volgende stappen er op de planning staan, daarover komt Wim Mathues meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt op 23 maart in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Ook Tom De Prater van Collect & Go, Erik Cuypers van Maxeda DIY Group (die zopas een eigen doe-het-zelfmarktplaats lanceerde) en Frederik De Vetter van MediaMarkt Belgium betreden dan het podium. Niet te missen voor wie op de hoogte wil blijven van de digitale retailtrends!