RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Tom&Co
  • Onderwerpen DigitaliseringMarketingRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Tom&Co klanten begeleidt in elke levensfase van hun huisdier

icon
Vrije tijd18 maart, 2025

Tom&Co groeit aan hoge snelheid uit tot een volwaardige omnichannelspeler in huisdierbenodigdheden, met apotheek Pharmapets als medisch kenniscentrum en Vetostore als prijscompetitieve pure player.

Toekomstbestendige strategie

Sinds de overname van online dierenapotheek Pharmapets door Tom&Co gaat het hard bij de huisdierenwinkelketen, die bouwt aan een toekomstbestendige, geïntegreerde omnichannelstrategie met drie merken. Tom&Co wil daarbij een servicespeler met meerwaarde zijn, liever dan een prijsspeler. De fysieke winkels blijven de basis, maar het belang van  de onlinecomponent neemt wel toe, vertelt Sven De Waele, verantwoordelijk voor digital en e-commerce: “We testen deze maand in drie winkels een kiosk waar de klanten een veel breder online assortiment kunnen bestellen van zowel voeding als accessoires in alle kleuren en maten. Denk aan kooien, grote krabpalen…”

Tegelijk verschijnt Pharmapets straks ook als instore apotheek in de Tom&Co winkels: “We starten een test met corners in een drietal winkels, waar we producten gaan brengen die normaal niet in het retailkanaal verkrijgbaar zijn maar enkel online of bij de dierenarts. Met enkele merken hebben we nu de akkoorden rond om ze ook offline, in de winkels te verkopen. Het gaat dan onder andere om verzorging, voedingssupplementen en dieetvoeding. Ook Purviso, ons eigen merk van dieetvoeding, ligt al in de winkels.”

Van puppy tot senior

Zo kan de retailer zijn unieke expertise beter uitspelen. “We willen onze klanten nog beter begeleiden, zowel digitaal als in de winkel, in alle levensfases van het huisdier. Vorig jaar testten we al een ‘puppy box’, een soort ‘roze doos’ maar dan voor puppies. Vijfduizend exemplaren gingen er in een paar dagen de deur uit. Dat gaan we verder uitbouwen, met een puppy corner op de website. We willen er vanuit Tom & Co zijn als de servicepartner, de gids in het traject van puppy tot senior.”

E-commerce evolueert enorm bij de retailer: “Vorig jaar was online goed voor de omzet van één winkel, dit jaar willen we op het cijfer van tien winkels landen. We zitten op schema.” Dé succesformule achter de groei van Pharmapets zijn de abonnementen. “We boeken 10 tot 20% groei, puur door de hogere retentie dankzij abonnementen. In Frankrijk zitten we na anderhalf jaar al boven de 60% van de sales uit abonnementen. De kaap van de 70% halen we tegen eind dit jaar.” Al ziet Sven De Waele ook uitdagingen: “De gemiddelde orderwaardes dalen wat. Klanten bestellen wat minder. Besparen op diervoeding doen mensen niet, maar wel op de extra items zoals snoepjes of speeltjes. Ze verschuiven ook een stukje naar huismerken.”

Prijscompetitief

In de driemerkenstrategie van de retailer wordt het Franse Vetostore een pure player met een sterke prijspropositie. Dat merk komt nu ook naar België: “Zo kunnen we elke behoefte afdekken: je hebben klanten die vooral naar de prijs kijken, anderen hechten meer belang aan service. Er is in onze sector een enorm verschil tussen online- en offlineprijzen. Met Tom&Co kunnen we online wel andere prijzen hebben dan offline, maar je wil die kloof beperkt houden. Vandaar dat we Vetostore willen inzetten als pure player om mee te kunnen met prijsconcurrenten als Zooplus bijvoorbeeld.”

Over de vele toekomstprojecten van Tom&Co vertelt Sven De Waele meer op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart in Antwerpen. Ook sprekers van Bol, CM.com, Decathlon, Kruidvat, Torfs, Visa, Wero en XXL Nutrition treden die dag aan. Tickets gaan snel de deur uit: bestel dus vandaag nog via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het Omnichannel & E-Commerce Congress

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd15 mei, 2025
    A.S.Adventure ontwikkelt nieuw stadswinkelconcept

    A.S.Adventure werkt aan een nieuw winkelconcept, dat afgestemd is op de noden van de stadsbezoeker. De eerste city store van de retailer zal dit najaar de deuren openen in de Steenstraat in Brugge.

  • icon
    Vrije tijd13 mei, 2025
    Decathlon opent hardloopwinkel in Bordeaux

    Op 14 mei opent Decathlon in Bordeaux voor het eerst een winkel die volledig gewijd is aan hardlopen. Die sport wordt immers steeds populairder.

  • icon
    Vrije tijd5 mei, 2025
    Bax Music maakt doorstart met oud-directeur

    Oprichter en voormalig directeur Jochanan Bax neemt in samenwerking met een investeerder de failliete muziekwinkelketen Bax Music over om een doorstart te maken met 80% van de medewerkers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN