De Chinese lifestyleretailer Miniso brak verkooprecords op de openingsdag van zijn grootste Europese winkel. Die bevindt zich op een absolute toplocatie: de Avenue des Champs-Elysées in Parijs.
De ambitie: een wereldmerk worden
Afgelopen zaterdag opende Miniso onder grote belangstelling een vlaggenschip in de bekendste winkelstraat van Parijs. De “Super Store”, goed voor zowat 800 m² verkoopoppervlakte over twee verdiepingen, behaalde meteen de hoogste dagomzet ooit voor een vestiging van de keten buiten China. In de winkel vinden klanten niet alleen huishoudartikelen, cosmetica of papierwaren, maar ook licentiecollecties van Sanrio, Disney, Barbie en het Zuid-Koreaanse fenomeen BT21.
De Chinese retailer maakt geen geheim van zijn ambities: Miniso moet een wereldmerk worden en de opening van grote belevingswinkels op toplocaties draagt daartoe bij. Recent opende de keten ook al vlaggenschipwinkels op Times Square in New York en Oxford Street in Londen. Na de opening in Parijs staat de teller nu op 6.630 winkels wereldwijd. Buiten China is de keten aanwezig in 110 landen. Dit jaar wil het concern een duizendtal bijkomende winkels openen, waarvan meer dan de helft in het buitenland.
Miniso zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn wereldwijde omzet met 26% stijgen naar 515,7 miljoen dollar (480 miljoen euro). De buitenlandse omzet steeg met 52,6% naar 169,2 miljoen dollar (160 miljoen euro).