In een zwakke speelgoedmarkt groeide Intertoys vorig jaar opmerkelijk. Zowel de winst als het bedrijfsresultaat stegen: een opsteker na de mislukte verkoop van de keten.
Meerjarenplan
De Nederlandse speelgoedketen Intertoys heeft zijn positie in 2023 versterkt, met dank aan een omzetstijging van bijna 9% naar 208 miljoen euro en een toename van het bedrijfsresultaat (EBITDA) van 11,4 miljoen euro in 2022 naar 12,4 miljoen euro in 2023. Deze resultaten zijn des te opmerkelijker aangezien de totale Nederlandse speelgoedmarkt slechts een groei van 2% noteerde.
De groei is voornamelijk te danken aan de strategische pijlers uit het meerjarig businessplan van de keten. Intertoys werkt aan de optimalisatie van het winkelnetwerk, online groei waarbij vrijwel de volledige afhandeling vanuit de winkels verloopt en een strategische focus op de groep ‘kidults’. Die (jong)volwassenen kopen steeds vaker speelgoed en zijn inmiddels goed voor zeker 15% van de totale omzet. Daarnaast heeft de keten geïnvesteerd in het versterken van de merkpositie als speelgoedspecialist en het vernieuwen van de marketingstrategie.
Om verdere groei te ondersteunen heeft Intertoys nieuwe financiering afgesloten bij Rabobank. Met dat geld wil CEO Eddy Assies het winkelnetwerk verder optimaliseren, nieuwe winkellocaties openen en de omnichannelpropositie uitbouwen. Vorig jaar wilde eigenaar Mirage Retail Intertoys nog verkopen, maar dat ging uiteindelijk niet door. Nu heeft de holding dan maar Blokker in de etalage gezet.