De Amerikaanse sportartikelenreus Callaway heeft het Duitse outdoormerk Jack Wolfskin aan het Chinese Anta Sports verkocht voor 290 miljoen dollar (260 miljoen euro).
Anta Sports breidt Europese voetafdruk uit
Callaway nam Jack Wolfskin pas in 2019 over, maar verkoopt het outdoormerk nu met een aanzienlijk verlies. De specialist in golfuitrusting betaalde toen liefst 476 miljoen dollar aan een groep financiële investeerders. Met de verkoop wil Callaway zijn focus verscherpen, zegt CEO Chip Brewer: “Deze verkoop zal ons in staat stellen ons sterker te concentreren op onze kernactiviteiten en onze middelen te optimaliseren.”
Voor Anta Sports, een van China’s grootste sportfabrikanten, is het een nieuwe stap op de Europese markt. Eerder verwierf het concern al het Finse Amer Sports, moederbedrijf van onder meer Salomon, Wilson en Arc’teryx. De transactie past in een bredere trend waarbij Chinese bedrijven Europese merken overnemen om schaalvoordelen en internationale groei te realiseren.
Jack Wolfskin verwacht dit jaar een omzet van 325 miljoen euro omzet en een brutobedrijfswinst van 12 miljoen euro te draaien. Er zou al een overeenkomst op tafel liggen, al moet die nog goedkeuring krijgen van de mededingingsautoriteiten. De overname zou rond moeten zijn tegen het einde van het tweede kwartaal of het begin van het derde kwartaal.