Er is een nieuwe nationale keten van fietsenwinkels in België: in Raida gaan drie regionale fietsenhandelaars samen. Vandaag opent een eerste winkel onder de nieuwe naam, maar samen hebben de drie ketens al 22 winkels.
“Tijd om een grote jongen te worden”
Fietsenwinkels zijn in opmars, dus komen er ook steeds meer nationale fietsretailers bij. De West-Vlaamse fietshandelaar Cool Electro Cycles en het Antwerpse Velodome slaan nu de handen in elkaar met de Luikse sectorgenoot Bicyclic. Samen vormen ze hun winkelnetwerk om tot één gezamenlijke formule: Raida, meteen goed voor 22 winkels over het hele land.
Cool Electro Cycles was op zeven jaar tijd uitgegroeid tot een keten met elf vestigingen. “We moesten kiezen: overgenomen worden of zelf een grote jongen worden”, zegt zaakvoerder Nicolas Cool aan de RetailDetail-redactie. Maar zeker nu fietsleasing enorm populair wordt onder werkgevers, zag Cool nog heel veel groeimarge. In plaats van de handdoek in de ring te gooien, ging hij dus in gesprek met sectorgenoten. Zo kwam hij bij Velodome en later ook Bicyclic terecht.
Raida mikt nu op het premiumsegment met merken als Kalkhoff, Stromer en Trek. “De fietser staat centraal, meer nog dan de fiets”, heet het. Vandaar ook de naam: Raida is een fonetische weergave van het Japanse woord dat ‘rider’ (fietser) betekent.
“Cycling boutiques”
Een eerste vestiging onder de nieuwe merknaam opende recent de deuren in Herent, bij Leuven. Raida gaat er voor een echt belevingsconcept, voorgesteld als ‘cycling boutiques’: niet alleen de omgeving moet stimuleren, ook service speelt een grote rol. Medebestuurders Cédric de Kerchove en Philippe Van Eekhout willen dat mensen er toelichting krijgen bij een onderhoud, hun fiets op maat laten afstellen en oprecht advies.
De andere winkels worden gefaseerd omgedoopt, maar in elke provincie komt alvast een vlaggenschip. Later – naar verwachting over een dik jaar – volgt nog e-commerce. “Je kan niet meer zonder. Maar we willen het goed en grondig doen, zodat we online dezelfde beleving bieden.” Ook de restyling van het hele winkelnetwerk zal nog een aantal jaren duren.
Heel Europa ontdekt de fiets
Samenwerking wordt steeds noodzakelijker in de sterk evoluerende fietsmarkt, vooral door het grote tekort op de markt. Fietsfabrikanten moeten de schaarse voorraden verdelen en dan krijgen de grote spelers voorrang. “Als je nog een stuk van de taart wil, moet je wel professionaliseren en consolideren”, bevestigt Philippe Van Eekhout van Vélodome. “Het is haast de enige manier om aan fietsen te geraken.” Vroeger hadden fietsenhandels mondelinge overeenkomsten met de fabrikanten, nu is Raida voorstander van langdurige contracten van drie tot vijf jaar. Dat geeft zowel de producenten als de retailers de nodige zekerheid.
Niet alleen de coronapandemie is overigens verantwoordelijk voor de tekorten. Wereldwijd is de vraag ook gigantisch gestegen, met dank aan de elektrische fiets. Nicolas Cool: “Voorheen had je grofweg België en Nederland als fietslanden, vandaag zit heel Europa op de fiets. Zelfs in de bergen kun je nu fietsen dankzij de elektrische ondersteuning.”
Het is de eerste keer dat een werkelijk nationale speler opstaat, meent Philippe Van Eekhout, maar de consolidatie is volgens hem nog lang niet ten einde. Na Lucien, de fietsketen van D’Ieteren, en Bike Republic van Colruyt Group, houden ook de Nederlanders de Belgische markt nauwlettend in de gaten.