De fietswereld maakt een enorme omwenteling mee, door elkaar geschud door de digitalisering en consolidatie. Komt bekend voor? Bike Republic fietst je op het RetailDetail Congress door een bijzonder herkenbaar veranderingsproces.
De ups en downs van omwenteling
Sinds de coronapandemie is de fietssector naar een hogere versnelling geschakeld. Noodgedwongen, want de vraag nam toe terwijl de toeleveringsketens hopeloos in de knoop raakten. De sector moest professionaliseren, stelt Wim Teerlynck van Bike Republic. De Colruyt-groep heeft de revolutie in de branche voor een stuk in gang gezet, met de overname van het vroegere Fiets! in 2019.
Vandaag is die keten, als Bike Republic, de grootste keten van fietsenwinkels in België – in toenemende concurrentie met een aantal andere ketens zoals Lucien en Raida. 27 van de 1.700 fietsenwinkels van ons land behoren nu tot Bike Republic. “Een race is het niet, er is plaats genoeg naast elkaar”, aldus Teerlynck. Maar aan zo’n groei en transformatie komt wel een heel proces te pas, met de nodige uitdagingen, obstakels en kansen.
Op naar vijftig winkels
Het verhaal rond dat hele proces deelt Wim Teerlynck voor het eerst op het RetailDetail Congress. “Iedereen weet dat de sector – ook retail in het algemeen – in beweging is, maar hoe pak je dat aan? En wat doet dat met mij?”
Na jaren van pijlsnelle expansie werkt Bike Republic dit jaar bijvoorbeeld eerst aan interne consolidatie. Tegen eind dit jaar zorgt de keten voor een ERP-systeem. Er komt bovendien een onlineklantenplatform, waar elke klant zijn historiek kan zien en services kan reserveren, maar bijvoorbeeld ook fietsroutes en andere content zal terugvinden.
De expansie ligt daardoor nu veel lager, al zal die volgend jaar hernemen. “Om voldoende schaal te hebben, streven we naar 12 à 15% marktaandeel. Daarvoor heb je een vijftigtal winkels nodig. Nu we het concept onder de knie hebben, zullen dat ook steeds meer eigen openingen zijn.”
Op het snijvlak van retail en services
B2B is bij Bike Republic al wel goed voor 35% van de omzet en Wim Teerlynck ziet dat nog tot de helft toenemen. Bedrijfsfietsen en cafetariaplannen zijn een enorme groeipost, zowel bij de Colruyt-dochter als bij concurrerende ketens. In hoeverre is het dan nog een retailer? “Onze sterkte is net dat we retailer zijn en dus dichtbij de klant staan. Maar we willen geen dozenschuiver zijn. Ons aanbod bestaat uit producten én services, als ‘jouw compagnon de route voor elk moment’.”
Die sterke servicegerichtheid zorgt dan weer voor uitdagingen bij het digitaliseren. Als je differentiators service en toegankelijkheid zijn, kan je dan wel zomaar een fiets, die ze anoniem op hun scherm hebben besteld, bij mensen thuis laten afzetten? Opvallend: de fietsbranche is zelfs in Nederland de enige sector die online niet groeit, tipt Teerlynck. Fysiek contact blijft van onschatbare waarde, van testritten op de ‘testivals’ tot test@work en service@work-initiatieven.
“We hebben nog niet structureel ingezet op thuislevering, maar als we dat gaan doen willen we dezelfde beleving als in de winkel. Het betekent dat iemand de fiets thuis levert, voor je installeert en uitleg geeft. Mensen willen advies, ze willen een oplossing. Idem met de webshop: ze willen geen technische fiche zien met de wattuur, ze willen weten hoe je het gebruikt.”
Bijna elke retailer bevindt zich vandaag op het kruispunt van product-mover en serviceaanbieder. Hoe ga je in die context om met de transformatie naar digitaal, met consolidatie en met de nood aan professionalisering? Je leert het op 20 april tijdens het RetailDetail Congress van Wim Teerlynck (Bike Republic).