Standaard Boekhandel lanceert een herstelplan voor de winkels van Club in Wallonië en Brussel. Drie winkels worden verkocht aan Press Shop & More, elders komen er nieuwe winkels bij.
Meer operationele integratie
Standaard Boekhandel Group wil zijn Franstalige vestigingen van Club “een gezonde toekomst garanderen” en ziet zich daarom genoodzaakt te reorganiseren. Standaard Boekhandel kocht Club tien jaar geleden, maar de keten heeft in die tien jaar tijd geen structurele winst geboekt. De directie heeft daarom nu een herstelplan uitgewerkt om in de komende maanden en jaren deze trend te keren.
Om de kostenstructuur te verbeteren, zal Standaard Boekhandel de B2B-activiteit integreren in zijn bestaande organisatie. Het inkoop- en marketingteam wordt geoptimaliseerd, terwijl ook de huidige contractvoorwaarden op korte termijn worden herzien wegens “niet marktconform en niet houdbaar”.
Voor drie winkels dreigde de sluiting, maar de groep vond uiteindelijk een overnemer in Press Shop & More. Het gaat om Club-winkels Flagey (Brussel), Dockx (Brussel) en Rive Gauche (Charleroi). Op die manier vallen er geen naakte ontslagen.
Vijftigste verjaardag vieren
Tegelijk werkt Standaard Boekhandel verder aan de groei van Club: in juni opende de groep twee nieuwe winkels in Fléron en Gembloux en in de volgende jaren komen er nog meerdere Club-vestigingen bij, belooft het bedrijf. In 2025 wordt de vijftigste verjaardag van Club ook uitgebreid gevierd.
“We beseffen dat deze boodschap hard kan aankomen bij onze medewerkers en leveranciers. We zijn er echter van overtuigd dat met de juiste inspanningen van alle betrokkenen, we nog vele verjaardagen van Club zullen kunnen vieren”, zegt CEO Veerle De Witte. “We moeten onze businessprocessen verbeteren om als groep sterk te staan voor de toekomst. De retailsector heeft het zwaar, maar deze optimalisatie-ingrepen zijn noodzakelijk.”
Er waait al een tijdje een nieuwe wind bij de boekenretailer. Eind mei onthulde Standaard Boekhandel al een geactualiseerde merkidentiteit en een nieuw winkelconcept om “één groot nieuw verhaal te schrijven”. Op de Retail Marketing Day komen CEO Veerle De Witte en marketingdirecteur Karen Vanstaen hun grote nieuwe verhaal toelichten.