ToyChamp krijgt 75% van de aandelen van Dreamland in handen en is zo plots 47 speelgoedwinkels rijker. Toch is de formule nog geen bekende naam in België: een portret van de “nieuwe” topspeler.
Aan de wieg van Fun
Achter ToyChamp gaat een heuse speelgoedfamilie schuil: de familie Nolmans had tot de millenniumwisseling een eigen keten met zes naar hen vernoemde speelgoedwinkels, Nolmans Familiewinkels, onder meer in Olen, Hasselt en Tielt-Winge.
De groep van schoenenwinkels Euroshoe zat destijds mee in het kapitaal, maar die wilde van de diversificatie af. Omdat zich toen ook een generatiewissel opdrong, verkocht de familie de winkels in 2000 aan investeerdersgroep Mitiska, die er samen met de West-Vlaamse Coemancenters uiteindelijk Fun van maakte.
Stiekem naar Nederland
Het speelgoedbloed kroop echter waar het niet gaan kon: omdat ze in België gebonden waren aan een niet-concurrentiebeding, trokken de broers Nolmans naar Nederland. Onder de naam ToyChamp openden ze er al in 2001 vijf winkels. Vandaag heeft ToyChamp 33 winkels, waarvan 24 in Nederland. In België heeft de keten negen winkels: zeven in Limburg en twee in Antwerpen. Leuk weetje: voor de overname in 2000 haalde Nolmans een omzet van 570 miljoen frank (een kleine vijftien miljoen euro tegen de wisselkoers van 2001), vorig jaar boekte de groep 75 miljoen euro omzet.
Nu maakt de familie Nolmans de comeback compleet met de overname van 47 winkels van Dreamland. De deal is nog niet volledig rond, maar beide bedrijven kondigen het princiepsakkoord vandaag al aan na enkele weken van intensieve gesprekken. Tegen het einde van het jaar moet de acquisitie finaal zijn.
Apart maar gelijklopend
Sowieso wordt de overname gedeeltelijk. Een bewuste keuze, zegt Koen Nolmans aan De Tijd: Colruyt blijft voor een kwart eigenaar en blijft ook eigenaar van alle panden. ToyChamp wilde naar eigen zeggen een partner en huurt ook altijd zijn locaties, om de nodige flexibiliteit te behouden. De beide formules blijven bovendien naast elkaar bestaan, met eigen branding en hoofdkantoor.
Hoewel de ketens erg gelijklopend zijn – buitenstedelijke winkels van 1.500 tot 2.000 m² – zet ToyChamp in de fysieke winkels sterk in op shop-in-shops en in-store entertainment voor de jonge klanten. De broers Nolmans zijn er dan ook van overtuigd dat ze Dreamland “met hun 35-jarige ervaring” kunnen redden.