Beddenretailer Beter Bed Holding heeft er geen prettige eerste jaarhelft op zitten: zowel de omzet als de winst staan onder druk als gevolg van aanhoudende problemen op de Duitse markt. In Nederland en België steeg de omzet wel.
Groei voor e-commerce
De omzet van de Brabantse beddengroep daalde in het eerste halfjaar met 3,9% naar 201,6 miljoen euro, de bedrijfswinst daalde met 7,9%. De negatieve trend heeft alles te maken met problemen in Duitsland, de grootste markt voor het bedrijf. Eind 2017 werden daar giftige stoffen ontdekt in matrassen en kussens van de retailer, een gevolg van problemen bij leverancier BASF. De omzet daalde er met 9,4% in het eerste kwartaal en met 4,5% in het tweede. De directie meent dat het tij nu keert: er is een nieuw management aangesteld in Duitsland en commerciële initiatieven moeten de trafiek en omzet verder aanzwengelen.
In Nederland bedroeg de groei 4,8% in het eerste kwartaal en 3,1% in het tweede, wat beter is dan de markt. Het vernieuwde managementteam voor de Benelux wil de positionering van het merk in het ‘value for money’ segment versterken. In België bedroeg de omzetgroei in de eerste jaarhelft wel 48,6%. De e-commerceactiviteiten in de Benelux gingen met 19% vooruit. In Zweden was er een omzetgroei van 13,8%. In Spanje echter is er geen uitzicht op winstgevende operaties: daarom zal de groep de lokale keten El Gigante del Colchón nog dit jaar trachten te verkopen.
Beter Bed Holding maakt bovendien bekend dat Hugo van den Ochtend met ingang van 1 september 2018 zal starten als CFO. Hij komt over van Gall & Gall (Ahold Delhaize) en volgt Bart Koops op, die de onderneming op 1 augustus zal verlaten.