Beter Bed staat er goed voor na een succesvol 2021: de nieuwe strategie van de matrassenverkoper slaat aan, dus neemt de retailer vanaf nu alle winkels onder handen en zet het verder in op e-commerce.
Op koers met nieuwe strategie
Beter Bed heeft zich in het tweede pandemiejaar van zijn beste kant getoond, vindt CEO John Kruijssen. Ondanks een lockdown op de Nederlandse thuismarkt steeg de omzet vorig jaar met 5,3% op vergelijkbare basis naar 214,2 miljoen euro. Online groeide zelfs met 56%: e-commerce maakt nu al bijna een kwart (23,4%) van de verkoop uit.
De nettowinst klom van 7,9 miljoen naar 13,9 miljoen euro. Dat geld gaat de beddenverkoper nu gebruiken om nog meer te investeren. Tegen 2025 moet online minstens 25% van de totale omzet uitmaken, volgens de nieuwe strategie die het bedrijf in mei vorig jaar lanceerde. Beter Bed heeft daarom een volledig digitaal team aan het werk gezet, maar zet tegelijk in op een nieuwe look & feel voor alle fysieke winkels en wil het nieuwe leaseconcept Leazzzy verder uitbouwen.
Jaar van belangrijke ontwikkelingen
“Het ontsluiten van ons digitale potentieel is de drijfveer geweest achter een aantal belangrijke ontwikkelingen”, meent de CEO. In 2021 testte Beter Bed een nieuw Experience-winkelconcept in Groningen, dat volgens Kruijssen zeer positief wordt onthaald – zowel qua bezoekersaantallen en gemiddelde conversie als transactiewaarde. Bijgevolg krijgt in de toekomst het hele winkelnetwerk een make-over. Ook Leazzzy werd vorig jaar gelanceerd en heeft positieve vooruitzichten: dit jaar komen er niet alleen extra producten maar ook diensten bij, met als motto Sleep-as-a-Service.
Voor dit jaar voorziet de matrassengroep voorraadbuffers en strikt kostenbeheer, want het zal nog enige tijd duren voor de huidige verstoringen in de toeleveringsketen zich normaliseren. Niet alleen voelt het bedrijf nog de gevolgen van de coronapandemie (personeelstekorten en hoge grondstofprijzen), ook de situatie in Oekraïne houdt Beter Bed nauw in de gaten.