RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe eigenaar Blokker België wil Action achterna onder de naam ‘Mega World’

icon
Wonen18 februari, 2020

De naam Blokker verdwijnt uit de Belgische winkelstraten: Mirage Retail Group verkoopt de 123 winkels in België en Luxemburg aan Dutch Retail Groep. Ze worden de komende maanden omgebouwd tot de discountformule Mega World.

 

“Maatregelen waren onvermijdelijk”

Alle winkels blijven open: overnemer Dirk Bron, een ervaren retailondernemer, bouwt ze snel om naar een discountformule op basis van partijenhandel. De overname biedt Mega World onmiddellijk landelijke dekking in België en aanwezigheid in Luxemburg.

 

Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group: “In de laatste vijf jaren hebben de omzet en resultaten van de Blokkerwinkels in België en Luxemburg door de moeilijke marktomstandigheden in beide landen sterk onder druk gestaan. Ondanks vele maatregelen en interventies zijn we er niet in geslaagd om deze ontwikkelingen te keren. Ongewijzigd verder gaan was door de opgelopen verliezen niet mogelijk en ingrijpende maatregelen waren onvermijdelijk.”

 

“Kansen voor Mega World”

“De overname van de winkels van Blokker België door Dutch Retail Groep en de ombouw naar een kansrijke discountformule Mega World biedt vele voordelen voor de continuïteit van de winkels en voor de medewerkers. Door de verkoop van Blokker België kan het management van Blokker Nederland zich volledig concentreren op de verdere verbetering van de performance van Blokker in Nederland”, vervolgt Witteveen.

 

Bron zelf ziet het zo: “Ik ben erg ingenomen met de overname van een goed gespreid winkelnetwerk van Blokker in België en Luxemburg met ervaren medewerkers. Wij gaan in de komende maanden hard aan de slag met de ombouw van de winkels naar de nieuwe discountwinkelketen ‘Mega World’. Ik zie goede kansen voor de discountketen in de Belgische markt en verheug mij op de samenwerking met het team van Blokker België. Alle winkels blijven open en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe formule zich kan ontwikkelen tot een gezond en winstgevend bedrijf”.

  

Geen verrassing

De beslissing komt niet echt als een verrassing en was eigenlijk op 30 januari al verwacht. De problemen van Blokker België zijn gekend: het bedrijf is al jaren verlieslatend, volgens vakbondsbronnen zouden slechts zes tot acht van de resterende 123 winkels rendabel zijn.

 

De retailer slaagde er nooit in een antwoord te vinden op de opkomst van e-commerce en van nieuwe, slagkrachtige concurrenten zoals Action. De cijfers gingen sterk achteruit: vorig jaar daalde de omzet met wel 30% tot 60 miljoen euro. Dat is zelfs de helft minder dan in 2011, schrijft De Tijd. Het operationeel verlies liep op tot 4,6 miljoen euro. Er was dan ook geen budget om te innoveren – als er al een visie was. Daardoor zit Blokker in België opgescheept met te veel winkels die sterk verouderd zijn en niet aansluiten bij de huidige consumentenverwachtingen. De onlinetrein heeft de retailer compleet gemist.

 

Nieuw concept kon niet baten

Een eerste grote herstructurering in 2017 leidde al tot de sluiting van 63 winkels en het verlies van meer dan 230 banen, maar kon het tij niet keren. Op zoek naar een relevante strategie opende de keten in juni vorig jaar in Leuven bij wijze van test een compacte stadswinkel volgens een nieuw concept, met de focus op categorieën als koken en bakken, eten en tafelen, wonen en decoratie. Maar ook die nieuwe aanpak kreeg geen vervolg.

 

In de loop van 2019 benadrukten zowel eigenaar Michiel Witteveen als algemeen directeur België Geert Kampschoër verschillende keren dat Blokker in België zou blijven. Verhalen over een mogelijke exit deden ze af als ‘onzin’. De twijfel konden ze nooit wegnemen, en die bleek nu ook terecht…

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen7 mei, 2025
    Ikea organiseert tweede “grootste rommelmarkt van België”

    Op 7 juni organiseert Ikea België voor het tweede jaar op rij "de grootste rommelmarkt van het land". De eerste editie trok vorig jaar 800 standhouders en 81.000 bezoekers.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    [In Beeld] Ikea opent nieuwe generatie stadswinkel op Oxford Street

    Op 1 mei opent Ikea een stadswinkel voor klein behuisde Londenaars én internationale toeristen, op de populaire winkelstraat Oxford Street.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    Casa nu ook in Nederland failliet

    De Nederlandse winkels van Casa hebben woensdagochtend de deuren niet meer geopend: de retailer werd dinsdag failliet verklaard, een logisch gevolg van het eerdere faillissement van het moederbedrijf in België.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN