Made.com neemt geen nieuwe bestellingen meer aan. De online meubelretailer stelt externe administratoren aan. Die moeten alsnog een overnemer toveren, of het faillissement van de webshop voorbereiden.
Door de reserves heen
Made.com kan er niet meer omheen: op de website van de interieurretailer staat te lezen dat het bedrijf geen nieuwe bestellingen aanneemt. Ook leveringen en retours zijn niet meer mogelijk. Er zit voor klanten niets anders op dan afwachten.
De Britse meubelretailer stelt namelijk administratoren aan van PriceWaterhouseCoopers (PwC). Zij moeten in extremis een versnelde verkoop van het bedrijf – of onderdelen ervan – zien te regelen, anders wordt de interieurwebshop onder curatele geplaatst. Dat bericht de Evening Standard.
Waarvoor Made.com vorige week al waarschuwde is dus uitgekomen: nadat gesprekken met potentiële investeerders en kandidaat-overnemers onvoldoende opleverden, was het een kwestie van tijd vooraleer het bedrijf door zijn cashreserves heen zat. Dat de koers van het aandeel na het nieuws met 99% kelderde en nu nog maar een penny waard is, heeft de zaak zeker niet geholpen.
Hoge pieken, diepe dalen
De gebeurtenissen van de afgelopen jaren hebben het eens zo beloftevolle Made.com de das omgedaan. Tijdens de coronapandemie profiteerde de onlinespeler net als veel sectorgenoten van een piek in de vraag, zeker omdat mensen toen gretig investeerden in hun woning. De retailer, die zoveel mogelijk producten rechtstreeks liet leveren uit China, kreeg prompt daarop echter te kampen met de toeleveringsproblemen (geblokkeerde havens, containertekorten) uit het Oosten.
Leverachterstanden en openstaande orders liepen op, waardoor het inmiddels beursgenoteerde Made.com van koers wijzigde. Medeoprichter Brent Hoberman betreurt in een uitvoerige LinkedIn-post dat de webshop na zijn vertrek toch voorraden is gaan aanleggen, maar zo te ver is afgeweken van zijn DNA en zijn onderscheidend vermogen is verloren. Ook medeoprichter Ning Li denkt dat zijn geesteskind de focus op simpliciteit is verloren, en daarmee zijn kracht.
Bovendien luidde 2022 een inflatie- en koopkrachtcrisis in, waardoor consumenten fors begonnen te besparen op grote aankopen. Aangezien dat op de Britse thuismarkt nog sterker het geval is dan op het Europese vasteland, zit Made.com nu met een hoop onverkochte voorraden en een (te) diepe financiële krater.