Alleen keukenverkopers groeiden
Enkel keukenspeciaalzaken konden over het hele jaar een omzetstijging laten optekenen (+2,4%), zo meldt INretail. Alle andere sectoren moesten een daling toestaan: meubelzaken zagen hun omzet met 3,6 procent dalen, woningtextielzaken met 5,1 procent, parketzaken met 1,3 procent en slaapspeciaalzaken moesten zelfs een daling van 7,4 procent incasseren.
De resultaten van de woonwinkelsector worden wel nog deels gered door het vierde kwartaal, waarin bijna elk segment een omzetstijging kon optekenen – behalve slaapspeciaalzaken die hun omzet nog met 5,0% zagen zakken. Keukenzaken zagen hun omzet het meeste stijgen: het segment groeide met 16,7 procent in het vierde kwartaal.
Als de omzet vergeleken wordt met het aantal vierkante meter winkeloppervlak, dan valt het op dat vooral kleine spelers een goede zaak doen. Hoe hoger de oppervlakte, hoe lager de omzet.