Ikea is de hoofdrolspeler in een nieuwe campagne van de Zweedse toeristische dienst: de meubelreus heeft veel van zijn klassiekers genoemd naar echte plaatsen in Zweden, en die willen daar nu een graantje van meepikken.
Meer dan een vuilnisbak
Met de campagne ‘Discover the Originals’ wil toeristische dienst Visit Sweden mensen de plaatsen achter welbekende producten leren kennen. Zo is Kallax niet alleen een kast, maar ook een kuststadje in Lapland. Toiletborstel Bolmen leent zijn naam dan weer van een groot meer in de Zuid-Zweedse provincie Småland (ook al geen onbekende naam voor Ikea-gangers, overigens).
Wie dat wil, kan zelfs een heuse rondreis maken met Ikea als gids: de campagne heeft 21 bekende Ikea-artikelen geselecteerd en heuse borden neergezet in de steden of dorpen zelf. Zo treffen bezoekers aan het Toftan-meer in de centrale provincie Dalarna bijvoorbeeld het bord “Welkom bij Toftan: meer dan een Ikea-vuilbak” aan.
Ikea staat zelf helemaal achter de campagne. “Het is zeker tijd dat sommige plaatsen, waarvan we de namen gebruiken voor enkele van onze populairste producten, ook wat aandacht krijgen. Ze hebben het op zijn zachtst gezegd verdiend”, zegt een woordvoerder tegen CNN. “Het is ook een erg leuk initiatief om het verhaal achter sommige van onze productnamen onder de mensen te verspreiden.”