Dat blijkt uit cijfers van de website Faillissementsdossier.nl die door het AD worden aangehaald. Consumenten houden massaal de hand op de knip, terwijl er amper wordt verhuisd. Veel consumenten die wel willen kopen, komen naar de winkels om te kijken en zoeken dezelfde artikelen vervolgens online op, melden experts. De golf aan faillissementen geldt zowel voor speciaalzaken als voor retailers die artikelen voor woninginrichting naast hun gewone assortiment verkopen.
Volgens Roos Rahimi van vakbond CNV Dienstenbond zijn het vooral zaken die zich richten op de modale Nederlander die het moeilijk hebben. “In het luxe segment, zeg maar in de winkels waar je 8000 euro voor een bijzettafeltje betaalt, gaat het nog wel goed. En de reuzen zoals Ikea doen het ook redelijk”, zegt ze in de krant. Cijfers van het CBS wijzen uit dat de woningtextielzaken de omzet in het tweede kwartaal met 8 procent zagen dalen, meubelspeciaalzaken moesten een daling van 2 procent incasseren, terwijl bij gemengde zaken de daling zelfs 10 procent bedraagt.