(Publireportage) Carpetright wil klanten inspireren en ontzorgen: de retailer bouwt aan een nieuwe customer journey met een modern winkelconcept, aangedreven door technologie. Het stevige fundament? Een toekomstbestendig ERP systeem, geïmplementeerd in samenwerking met TCOG.
Nieuwe strategie
In Nederland gaat Carpetright verder onder een nieuwe eigenaar, met de vertrouwde naam, maar losgekoppeld van het vroegere moederbedrijf: algemeen directeur Gideon Tienkamp en financieel directeur Maikel Hofman, die het bedrijf overnamen, koesteren hoge ambities. “Toen ik hier drie jaar geleden startte, hebben we een strategie uitgetekend die we niet konden uitvoeren doordat onze vorige eigenaar geen keuzes maakte. Nu hebben we het zelf in handen. Dat voelt als een grote opluchting: we kunnen nu vooruit. Dat is geweldig,” zegt Tienkamp.
“We behouden het merk, want de naamsbekendheid is hoog. Wel werken we aan de perceptie van ons merk: iedereen kent Carpetright nog van Carpetland, van de rollen tapijt en vinyl. Onze winkels stralen dat voor 60% nog uit. Daarin gaan we grote veranderingen teweegbrengen.” Vijf pijlers stutten de nieuwe strategie, zegt de topman.
Inspireren en ontzorgen
Zo gaat Carpetright nog sterker inzetten op het team van thuisadviseurs, die bij de mensen aan huis komen, ’s avonds of in het weekend: “We hebben er nu twaalf, daar komen er zeker een achttal bij. Ze geven interieuradvies en tonen stalen. De consument is daar blij mee en we zien een goede ROI.” Ook bouwt de retailer een business to business tak op: veel bouwprojecten zijn op zoek naar een grote speler die mee kan ondersteunen. Met die tweede pijler wil Carpetright sterk groeien.
Technologie is een derde pijler: “Nieuwe medewerkers hebben nu ongeveer zes maanden nodig om een verkoop te kunnen verrichten, want we hebben complexe producten. Daarom bouwen we bovenop ons ERP systeem het platform Woontotaal, dat onze medewerkers en onze klanten door een beslisboom leidt, aan de hand van gerichte vragen. Zo inspireren én ontzorgen we hen. Dit systeem helpt ook bij een snellere onboarding van medewerkers.”
Verder gaat Carpetright zijn bevoorradingsketen aanpassen. “Stoffeerders moeten bezig zijn met stofferen, niet met het heen en weer brengen van onze goederen. We gaan de winkels ontzorgen: het logistieke proces moet uit de winkels en gaat naar een centrale plek.”
Actueel winkelconcept
Inspirerende winkels vormen de vijfde pijler. “De klantreis begint vandaag online, op sociale media zoals Pinterest en Instagram, maar online is meer een inspiratietool dan een verkoopkanaal. Een vloer wil je zien. Daarom geloof ik nog heilig in offline retail. We werken samen met een conceptbureau aan een nieuw winkelconcept, waar het veel meer gaat over inspiratie.”
Klanten zullen zelf moodboards kunnen maken, of ze brengen een foto van hun eigen woonkamer mee, waar Carpetright dan de nieuwe vloer, de juiste gordijnen, een vloerkleed, en de gepaste kleuren op de wand bij kan tonen. Wooninspiratie biedt Carpetright in samenwerking met interieurstylist Roos Zeedijk, van het populaire woonprogramma Kopen zonder Kijken op RTL4.
“Je krijgt je stalen mee in een mooie doos, met je offerte erbij. Dat leg je thuis op je keukentafel om het met je familie te bespreken. Dat is de klantreis die we willen neerzetten. Daar hoort een winkel bij die dat aanbiedt, waar de technologie beschikbaar is, de inspiratie erin zit, en waar de medewerkers op de juiste manier getraind zijn. Daar werken we aan – en het gaat snel!”
Behoefte aan modern IT-platform
Om een toekomstbestendige retailorganisatie te worden, heeft Carpetright ook krachtige systemen nodig. “Onze kassa- en PIM-oplossing was zo’n 30 jaar oud. Ze werd op onze maat gemaakt, maar geraakte vastgeroest in oude processen en denkwijzen. Bovendien vind je niemand meer die dat nog kan programmeren. Voor onze nieuwe ambities hebben we een modern datagedreven platform nodig”, zegt Johan den Dulk, verantwoordelijk voor IT bij de retailer. Microsoft en TCOG kwamen snel in beeld, omdat Carpetright al werkte met oplossingen uit de Microsoft Stack.
“Microsoft Dynamics 365 Business Central is de basis”, zegt Eric van der Craats van TCOG. “Dat verrijken we met de LS Retail retailsuite, waarmee Carpetright beschikt over een complete suite van kassa’s, mobiele kassa’s, zelfscankassa’s, tot replenishment, prijzen en promoties en ook bijvoorbeeld loyalty. Een hele set aan functionaliteiten specifiek voor retailers. Er zitten intussen 40.000 bedrijven op de SAAS-versie van Business Central en nog eens tienduizenden op oudere versies. Meer dan 7100 retailers met 110.000 winkels werken dagelijks met het LS Retail platform ter ondersteuning van de processen. Het is één van de snelst groeiende en modernste retail ERP pakketten die je kan vinden vandaag de dag.”
“Er gaat een wereld open”
Het nieuwe ERP systeem opent een scala aan nieuwe mogelijkheden voor Carpetright. Denk aan het zichtbaar maken van de voorraden, of het maken van realtime koppelingen naar de website. “Er gaat een wereld voor ons open”, aldus Den Dulk. “We hebben gekozen om het snel uit te rollen. Financieel is het al live, zo hebben we aan de back-end al veel winst behaald. De ambitie is om dit tegen januari naar de eerste pilotwinkels te brengen. We zitten nu in de fase van de systeemtesten, een hectische periode.”
De mogelijkheden voor de toekomst zijn groot, nu Microsoft ook AI in de vorm van Copilot in Business Central en LS Retail integreert. Die kan productomschrijvingen maken, of het invullen van inkoop- of verkooporders vereenvoudigen. In Microsoft Business Central zijn sinds kort Agents beschikbaar, een soort slimme AI assistenten die met behulp van AI taken automatisch voor je uitvoeren, bijvoorbeeld door gegevens voor je te verzamelen, een offerte of order te maken, of automatisch een mail voor je te schrijven als reactie op een ontvangen bevestiging op een verkooporder. Deze geavanceerde AI tools helpen om sneller te werken en kosten te besparen.
Ook Copilot Chat, de AI Chat functie in Business Central, is een interessante toepassing. Gebruikers van het Microsoft ERP kunnen nu chatten met hun ERP systeem, vragen stellen aan hun ERP, rapportages laten maken door simpelweg een vraag te stellen, enzovoort. Zo’n chat-interface komt er straks in het ERP, voor intern gebruik: “Wat waren mijn topklanten afgelopen maand, of in een bepaalde regio? Dat kan je dan gewoon aan je ERP gaan vragen.” Maar eerst moet de retailer z’n data op orde stellen: “Dan kan je een goed datafundament bouwen en daarop AI toepassen. ERP is de basis, AI de vervolgstap.”
Onderling vertrouwen
Tot slot: waarom koos Carpetright voor TCOG? “Een organisatie in volle verandering heeft een ERP-partner nodig die flexibel kan meebewegen, pragmatisch is en mee kan groeien naar de toekomst. Dan wil je geen partij die continu op de richtlijnen en procedures speelt, wel iemand die makkelijk kan schakelen. Dat gevoel hadden we sterk bij TCOG. We zitten elke twee weken samen. De lijnen zijn kort, er is veel onderling vertrouwen.”
Dat kan Eric van der Craats bevestigen: “We zijn een van de grootste Business Central Solution Partners in de Benelux die nog privately owned is. De eigenaren zijn direct en actief betrokken bij de projecten. De focus voor ons ligt op klantwaarde creëren, niet op aandeelhouderswaarde.”
Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.nl of neem een kijkje op www.tcog.nl.