Ikea test in Sjanghai een nieuw winkelconcept, opgebouwd rond “zinvolle klantervaringen”, evenementen en duurzaamheid – maar zonder de typische verplichte looproute.
Geen verplichte route
Het concept met de naam ‘Home Experience of Tomorrow’ wil de focus leggen op “emotionele en versterkende klantervaringen”. De opvallendste breuk met het verleden is het afstappen van de verplichte wandelroute waar de Ikea-winkels bekend om staan. In de plaats komt een mix van levendige ruimtes voor evenementen en co-creatie, en kalme plekjes waar bezoekers tot rust kunnen komen. Kleuren helpen gemakkelijk door elk gebied te navigeren, zodat bezoekers meer keuze hebben in hoe ze de winkel willen gebruiken.
Bezoekers – want een winkel die méér wil zijn dan een winkel spreekt niet meer over “klanten” – zullen contact met elkaar kunnen leggen in ‘community hubs’, fysieke ruimtes voor workshops en om kennis te delen. Denk daarbij aan activiteiten zoals productlanceringen en kooklessen. Er is bovendien een studio waar werknemers en influencers content kunnen produceren. Een voorbeeld van zo’n hub is de ‘makers hub’, waar klanten en lokale experts hun vaardigheden kunnen delen en kunnen werken aan circulaire projecten die gericht zijn op maatwerk en herstellingen.