Als onderdeel van de doelstelling om tegen 2030 klimaatpositief en circulair te worden, maakt de Zweedse meubelketen Ikea werk van het elimineren van de 10% van zijn verpakkingen waarin nog steeds plastic wordt gebruikt.
Gefaseerde aanpak
De beëindiging wordt de komende jaren in fases doorgevoerd. Tegen 2025 zullen alle nieuwe Ikea-producten plasticvrij verpakt zijn, en drie jaar later zullen ook alle bestaande producten zonder plastic verpakt zijn. De retailer maakt wel een uitzondering voor de verpakkingen van sommige voedingsproducten, waarbij plastic noodzakelijk is om de kwaliteit en de voedselveiligheid te vrijwaren.
Voor veel nieuwe verpakkingen zal papier worden gebruikt, hoewel het bedrijf ook andere materialen onderzoekt. “Papier is een heel goed materiaal om te gebruiken omdat het uit hernieuwbare bronnen komt, en het heeft vrij sterke circulaire capaciteiten,” zegt Maja Kjellberg, Packaging Development Leader bij Ikea.
Innovatie stimuleren
Jaarlijks besteedt de meubelketen meer dan één miljard euro aan ongeveer 920.000 ton verpakkingsmateriaal, dat voor het grootste deel al uit papier bestaat. Het polystreen (piepschuim) in de platte kartonnen meubelverpakkingen is sinds enkele jaren vervangen door kartonnen buizen en andere papieren dragers. Momenteel bestaat nog 10% van al het verpakkingsmateriaal uit plastic.
“Het verwijderen van plastic verpakkingen zal de komende jaren ongetwijfeld een uitdagende taak zijn. Met deze beweging hopen we innovatie op het gebied van verpakkingen te stimuleren en een positieve impact te hebben op de gehele industrie”, besluit Kjellberg.