Ikea is de grootste concurrent voor keukenspeciaalzaken in Nederland. Een kwart van de consumenten geeft bij de keuze van een nieuwe keuken de voorkeur aan de Zweedse woonwarenhuizen.
Dat blijkt uit onderzoek van Qudata Markt & Trendanalyses waarover De Telegraaf vanmorgen schrijft. De keukenbranche heeft het lastig in Nederland omdat er minder hypotheken worden verstrekt voor nieuwe huizen. Veel van de hypotheken die wel verstrekt worden zijn echter ook nog lager omdat banken minder risico nemen. Daardoor blijft er minder geld over om te investeren in een topkeuken.
Jaap Peijnenburg van Piet Klerkx steekt de hand in eigen boezem. ‘We
zijn arrogant geweest. Zijn met het geven van hoge kortingen in een soort
spiraal van elkaar aftroeven terechtgekomen. Het is lastig om daar uit te
komen.’ Volgens hem moet het anders. ‘Bij de Albert Heijn vraagt een klant bij de kassa ook niet of er
nog wat van het totaalbedrag af kan. Wij moeten leren de klant uit te leggen
wat een keuken precies kost en waarom.’