Samenwerkingen met designers en producenten
Bedoeling van de uitbreiding van het aantal collecties is dat het designteam nog meer gaat samenwerken met klanten, verschillende designers en creatieve artiesten. Ook worden leveranciers die werken met nieuwe productiemethodes en materialen nauwer bij de ontwerpen betrokken.
“Om continue te kunnen vernieuwen en innoveren, laten we ons leiden door onze nieuwsgierigheid,” zegt designmanager Marcus Engman. Er staan alvast samenwerkingen op het programma met onder andere het Zweedse creatieve bureau ACNE, glasontwerper Ingegerd Råman en Ilse Crawford, hoofd van het designbedrijf Studioilse in Londen.
Kunstcollectie met straatartiesten
De samenwerking draait om het ontdekken en verder ontwikkelen van de productiemethodes en het materiaalgebruik van IKEA, zegt Crawford. “We willen de grenzen opzoeken. Met een ‘cool head, warm heart’-aanpak, gaan we voor de juiste combinatie van emotie en ratio.”
Voor de nieuwste, handgemaakte collectie wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van natuurlijke materialen als bamboe, bananenbladeren en waterhyacint. Verder staat er een collectie op het programma met als thema ‘makkelijk opladen‘, om het gebruik van technologie thuis te vereenvoudigen. Bovendien ontwikkelt het warenhuis ook een kunstcollectie in samenwerking met getalenteerde straatartiesten.