Bij Ikea kunnen klanten hun aankopen scannen met de smartphone, en vervolgens in één stap afrekenen aan speciale kassa’s. Na een geslaagde test in Hasselt volgen nu de andere Belgische winkels.
Kortere wachtrijen
Ook bij Ikea komen de fysieke en de digitale winkel steeds dichter bij elkaar: de woonwinkelketen is naar eigen zeggen de eerste non-foodretailer die klanten de mogelijkheid biedt om tijdens het winkelen producten met de smartphone te scannen. Eind 2021 ging Scan & Go bij wijze van proefproject live in de Ikea-winkel in Hasselt. Nog voor de zomer volgen alle andere Belgische winkels: in maart is het de beurt aan Zaventem, in mei volgen Bergen en Wilrijk, in juni Gent, Anderlecht, Aarlen en Luik.
We bezochten de winkel in Hasselt om te kijken hoe het werkt, en om te vragen waarom Ikea dit doet. “Het voordeel voor de klanten is dat ze niet meer in de rij moeten wachten. Wie Scan & Go gebruikt kan immers terecht aan aparte kassa’s. Bijkomende troef is het feit dat je je budget in het oog kan houden tijdens het shoppen. Bovendien kan je afrekenen zonder je aankopen over te laden”, zegt projectverantwoordelijke Wesley Lepez. Voor de Ikea-medewerkers betekent de app efficiënter werken: “We hebben minder stress doordat de rijen aan de bemande kassa’s korter worden. Zo kunnen we ook meer tijd maken voor positieve interacties met de klanten”, aldus kassamedewerkster Leen Derks, die zichtbaar tevreden is met deze innovatie.
Positieve reacties
Ikea wil zoveel mogelijk mensen aanzetten om de app te downloaden en de Scan & Go-toepassing te gebruiken. Promotoren spreken de shoppers aan in de markthal. Winkelmedewerkers dragen een badge met een QR-code die rechtstreeks naar de Apple- of Play-store leidt. Die code is ook op de winkelkarren aangebracht. Pancartes in de winkel zetten de voordelen in de verf. De drempel ligt laag: om de toepassing te kunnen gebruiken hoef je niet als Ikea Family lid te registreren. Als bijkomende stimulans krijgen shoppers die de eerste keer Scan & Go gebruiken, een blauwe Ikea-zak cadeau aan de kassa.
De Ikea-app werd al 465.000 keer gedownload en ongeveer 10% van de klanten in Hasselt gebruikt momenteel Scan & Go. “De eerste keer vraagt het wat tijd, maar zodra klanten ermee vertrouwd zijn, gebruiken ze het een volgende keer enthousiast opnieuw.” De reacties zijn alleszins erg positief: gebruikers van de functie geven de Ikea App een gemiddelde rating van 4,58/5 op Android en 4,74/5 op iOS.