“Democratic design”
In het eerste deel legt de campagne extra focus op het principe van “Democratic design”, dat Ikea al sinds 1976 hanteert: dat is “een methode gestoeld op vijf dimensies, die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten, die allemaal moeten kloppen,” vertelt marketingmanager Jeroen Hubert.
Doorheen het jaar zullen binnen het thema verschillende campagnes gelanceerd worden, waarbij ook aandacht zal gaan naar nieuwe en tijdelijke collecties. Ikea wil jaarlijks tot tien designercollecties lanceren, meer dan ooit voorheen. In de nieuwe catalogus, die binnenkort gelanceerd wordt, zullen een aantal van die collecties al te vinden zijn.
Enkel nog ledverlichting
Vanaf september stapt Ikea wereldwijd ook volledig over op de verkoop van ledverlichting. Die verbruiken tot 85 procent minder dan traditionele lampen en gaan veel langer mee. “Als 1 miljoen mensen 1 enkele lamp zouden vervangen voor een led-lamp, betekent dit een afname in CO2-uitstoot die gelijk staat aan 3.900 minder auto’s op de weg op jaarbasis”, vertelt duurzaamheidsdirecteur Steve Howard.