Ondanks bevoorradingsproblemen, prijsstijgingen, een exit uit Rusland en een laag consumentenvertrouwen heeft Ikea sterke resultaten gerealiseerd. De woonwarenketen zet meer dan ooit in op lage prijzen.
“Betaalbaar blijven”
Ikea zag zijn wereldwijde omzet in het afgelopen boekjaar 2021-2022 met 5,6% stijgen tot 39,5 miljard euro. Dat is een sterke prestatie in extreem moeilijke tijden, meent Jesper Brodin, de CEO van Ingka Group, het bedrijf dat de meeste Ikea-winkels uitbaat: “Het afgelopen jaar heeft ons als nooit tevoren op de proef gesteld, als bedrijf, als leiders en als mensen. Onzekerheden zullen de komende jaren deel blijven uitmaken van ons leven, maar ik ben optimistisch.”
De retailer pauzeerde zijn activiteiten in Rusland en Wit-Rusland en zag zich geconfronteerd met stijgende inflatie en toenemende kosten van energie en grondstoffen. Toch doet het bedrijf er alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te houden. “Betaalbaar zijn zit in ons DNA en is de belangrijkste focus van ons bedrijf – het is nog nooit zo belangrijk geweest als nu, nu we zien dat de kosten van levensonderhoud stijgen”, aldus Brodin.
Onlinegroei
In België groeide de omzet van Ikea met 2,8% naar 1,037 miljard euro. Country manager André Schmidtgall wil de volumes aanzwengelen met lagere prijzen en ambieert een verdubbeling van de keukenverkopen. In Nederland steeg de omzet met ongeveer 10% naar 1,37 miljard euro. Online is er al goed voor 31% van de omzet.
Inter Ikea Systems, de eigenaar van het Ikea concept en de wereldwijde franchisegever, publiceerde vandaag een totale retailomzet van 44,6 miljard euro voor alle twaalf groepen franchisenemers, een groei met 6,5%.