Ikea heeft in het gebroken boekjaar 2020-2021 zijn wereldwijde omzet met 6,6% zien stijgen. In België was er een groei van 5,8%, maar in Nederland leed de woonwinkelketen onder de langdurige lockdown.
Snel omschakelen
Ingka Group, de grootste franchisenemer van het merk Ikea, boekte tussen 1 september 2020 en 31 augustus 2021 een globale omzet van 37,4 miljard euro, een stijging met 6,3%. Door de coronamaatregelen in heel wat landen was de retailer verplicht om zijn inspanningen op het vlak van e-commerce te versnellen: winkels fungeerden tijdelijk als gedeeltelijke distributiecentra en afhaalpunten. Daarnaast werden zowel de website als de app verder doorontwikkeld. Die ingrepen misten hun effect niet, want het online aandeel in de totale omzet steeg afgelopen boekjaar van 18% naar 30%.
In België stegen de opbrengsten met 5,8% tot 1,01 miljard euro, vooral door massaal in te zetten op e-commerce. Bijna 222 miljoen euro (22,65%) kwam van de digitale verkoop, een jaar eerder vertegenwoordigde de e-commerce slechts 10,8% van de totale verkoop. Door de gedwongen winkelsluitingen en de heropening onder strikte voorwaarden nadien, daalde het aantal bezoeken aan de fysieke winkels wel met 19% tot 9,7 miljoen.
“In een voor ons allen bijzonder moeilijke context hebben wij afgezien van tijdelijke werkloosheid en voorrang gegeven aan het aan het werk houden van alle werknemers die dat wilden. Onze teams hebben blijk gegeven van vastberadenheid, vindingrijkheid en enthousiasme om onze klanten te helpen hun dagelijks leven te verbeteren. Dat is onze grootste trots”, zegt André Schmidtgall van Ikea België.
In Nederland bleven de twaalf winkels langer dan vier maanden gesloten. Dat had voorspelbare gevolgen: de omzet viel met 9,3% terug tot 1,24 miljard euro, maar het aandeel van e-commerce klom naar liefst 38,4% van het totaal.