IKEA wil klanten in zijn fysieke woonwarenhuizen nog meer inspireren. Tegelijk worden de winkels gereorganiseerd met het oog op e-commerce en thuisbezorgen. Dat mag wat kosten, zegt uitbater Ingka Group.
Snelle leveren, lagere kosten
Ondanks de sterke groei van e-commerce blijven fysieke winkels een essentieel onderdeel van het zakenmodel van de Zweedse meubelketen. Sinds september vorig jaar opende het bedrijf al zestien kleine en grote nieuwe winkels en er staan er nog meer op de planning: Ingka Group, de grootste uitbater van IKEA-verkooppunten, gaat tegen eind volgend jaar meer dan drie miljard euro investeren in nieuwe en bestaande winkels.
De retailer wil niet alleen het winkelnetwerk uitbreiden, maar gaat de bestaande winkels ook reorganiseren met het oog op een verbeterde winkelervaring en om in te spelen op de toegenomen vraag naar thuisbezorgen. IKEA vermeldt een recente verbouwing van de winkel in het Finse Kuopio: daar werd de levertijd voor onlinebestellingen gehalveerd terwijl de kosten met 40% daalden.
Tweeledige rol
In nieuwe stadswinkels, zoals in Stockholm and Toronto, houdt de retailer 2000 producten op voorraad om meteen mee te nemen, terwijl grotere meubelstukken aan huis worden geleverd. In Londen investeert IKEA liefst 1,2 miljard euro in zijn winkel op Oxford Street, in nieuwe diensten en in een distributiecentrum van waaruit de hele hoofdstad binnen de 24 uur kan worden beleverd.
“Onze woonwarenhuizen blijven een van onze grootste troeven”, zegt Tolga Öncü, die de retailoperaties aanstuurt bij Ingka Group. “We zien veel van onze woonwarenhuizen een tweeledige rol spelen, waarbij we onze klanten het beste bieden van zowel fysieke als online retail.” Ook in mature markten ziet hij nog belangrijk groeipotentieel voor IKEA. De afgelopen drie jaar investeerde Ingka al meer dan 2,1 miljard euro in bestaande en nieuwe winkels in 32 markten.