Ikea heeft in Dubai een beperkte oplage uitgebracht van de bekende blauwe Frakta-tas. Die bevat instructies waarin kort staat beschreven hoe de tas ook op een andere manier kan worden gebruikt.
Beperkte oplage snel uitverkocht
Naast de instructies zijn er ook stippellijnen op de tas aangebracht, zodat gebruikers weten waar ze exact moeten knippen als ze de blauwe tas op een andere manier willen gebruiken. Enkele voorbeelden van alternatieven zijn een schort, een slabbetje of zelfs een vestje voor de kat of hond. De tassen met de instructies werden in beperkte oplage gemaakt en bleken bijzonder populair, want na een week waren ze al uitverkocht. Gelukkig heeft Ikea beloofd om er nog meer te produceren.
De promotiestunt van Ikea heeft twee oorsprongen. Om te beginnen is het een extreem voorbeeld van de duurzaamheidsstrategie die bij het Zweedse woonbedrijf wordt gevoerd, maar langs de andere kant is het natuurlijk ook een knipoog naar het modemerk Balenciaga. Dat bracht een tas op de markt die heel veel weg had van de Frakta tas, maar wel een fors prijskaartje had. Dat zorgde toen op het internet al voor heel wat hilariteit, waarbij er al alternatieve gebruiken van de Frakta tas opdoken op sociale media.