Ikea rondt de kaap van een miljard euro omzet in België, mede met dank aan sterke online groei. Toch blijven de fysieke winkels levensbelangrijk: gemiddeld zette elke Belg er vorig jaar één keer een stapje binnen.
Nieuwe shop-app
Ikea was met zijn acht winkels en 4150 medewerkers op de Belgische markt goed voor 1.011 miljoen euro omzet vorig jaar: de retailer breekt zo voor het eerst door de grens van het miljard euro omzet. E-commerce had daar veel mee te maken, want de onlineverkoop verdubbelde nog ten aanzien van de al sterke e-commercegroei in 2020.
De Zweedse keten kreeg fysiek 9,7 miljoen bezoekers over de vloer, online waren dat er 87,8 miljoen. Een deel daarvan gebruikte de nieuwe ‘shoppable’ app, die Ikea vorig jaar lanceerde. De app werd 225.000 keer gedownload en zorgde meteen voor 4,9 miljoen transacties.
Voor de helft duurzaam
Toch was duurzaamheid de grootste prioriteit doorheen het jaar, zegt woordvoerster Colombine Nicolay. In alle acht winkels vonden circulaire initiatieven ingang. Zo werden vorig jaar 556 producten tweedehands doorverkocht en bevatten de helft van alle transacties duurzame producten.
Zelf recycleerde Ikea 79% van het afval in België, terwijl de retailer het duurzame assortiment ook uitbreidde. In 2022 stopte de keten bijvoorbeeld met alkaline batterijen, maar startte ze met de verkoop van thuisbatterijen en luchtzuiveraars. Vorig jaar verkocht de meubelketen zonnepanelen aan 225 Belgische gezinnen.